Sellaband failliet

Crowdfunding site houdt op te bestaan

Atze de Vrieze ,

Sellaband houdt op te bestaan. De crowdfunding muzieksite is maandag door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. 19 februari vroeg Sellaband uitstel van betaling aan. Johan Vosmeijer, directeur van Sellaband kan het nieuws bevestigen noch ontkennen, maar op een van de supportpagina’s van de site wordt het nieuws bevestigd. Ook op insolventies.rechtspraak.nl wordt melding gemaakt van het faillissement.

Crowdfunding site houdt op te bestaan

Sellaband houdt op te bestaan. De crowdfunding muzieksite is maandag door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. Dat meldt The Next Web. 19 februari vroeg Sellaband uitstel van betaling aan. Johan Vosmeijer, directeur van Sellaband, kan het nieuws bevestigen noch ontkennen, de curator van het bedrijf bevestigt het nieuws wel, zo meldt Nu.nl. Er wordt wel gewerkt aan een doorstart van het bedrijf. De site zelf is op dit moment down for maintenance.

Sellaband werd opgericht in augustus 2006. Het werd gelanceerd als een revolutionaire muziekcommunity. Zogeheten ‘believers’ konden aandelen kopen in artiesten. Artiesten die een bedrag van $50.000 bij elkaar verzamelden, konden voor dat geld een album opnemen. Na drie maanden was de Nederlandse gothic rockgroep Nemesea de eerste die de jackpot won. Het bedrijf sloot een deal met onder meer Amazon voor de distributie van cd’s. Halverwege 2009 werd het concept van de site veranderd. De artiest kreeg meer keuzevrijheid en behield zijn rechten op de muziek. De nieuwe strategie trok onder meer grote namen als Public Enemy en Hind aan. Beide artiesten zorgden voor veel media-aandacht, maar ze slaagden er niet in hun streefbedrag (respectievelijk 250.000 en 100.000 euro) bij elkaar te verzamelen.

Sellaband werd veel geprezen om zijn vooruitstrevendheid. Afgelopen januari werd het concept tijdens Noorderslag nog onderscheiden met de Interactive Award. Maar er was ook veel kritiek. Geen van de ruim dertig bands die een album uitbracht met Sellaband-geld slaagde erin de harten van het brede publiek, de pers of festivalboekers te veroveren. Zo leek het erop dat de Sellaband-community een op zichzelf staande wereld was, met weinig context binnen het reguliere muziekcircuit. De aanpassing van het businessplan had moeten zorgen voor meer kwaliteit onder de deelnemers, maar die opzet slaagde maar ten dele. Voor artiesten als Public Enemy en Hind, bekende namen wiens meest succesvolle periode jaren achter hen lag, leek Sellaband een soort ‘last resort’.

Wat er na het faillissement met het ingelegde geld van believers gebeurt, is nog niet bekend. Het gaat om enkele miljoenen euro’s.