Record Store Day moet publiek terugbrengen in platenwinkels

Vijftig winkels willen klant verleiden met exclusieve producten

Ingmar Griffioen ,

Op 17 april maakt Nederland echt kennis met Record Store Day. Een dag waarop de platenzaak het publiek wil verleiden met exclusieve vinyl, cd's of dvd's, instore gigs en bijvoorbeeld verloting van gitaren. Ook treden er Nederlandse artiesten op. De viering van de onafhankelijke speciaalzaak is in 2009 uit de VS overgewaaid. Toen deden twee zaken mee, dit jaar bijna vijftig, evenals de meeste grote labels.

Vijftig winkels willen klant verleiden met exclusieve producten

Op 17 april maakt Nederland echt kennis met Record Store Day. Een dag waarop de platenzaak het publiek wil verleiden door exclusieve vinyl, cd's of dvd's aan te bieden en bijvoorbeeld gitaren te verloten. Ook treden er Nederlandse artiesten op. De viering van de onafhankelijke speciaalzaak is in 2009 uit de VS overgewaaid. Toen deden in Nederland alleen Plato en Concerto mee. Dit jaar participeren zo'n vijftig winkels, evenals de meeste grote labels.

"Vorig jaar was er alleen een single van Tom Waits en een Beatles 7-inch als exclusief product", vertelt Marlein Parlevliet namens de Stichting Entertainmentretail Promotion (STEP), die dit jaar de Record Store Day in Nederland coördineert. "Nu organiseren we het overkoepelend, zodat heel Nederland weet dat er een Record Store Day is." Het doel van de Record Store Day is het publiek terugkrijgen in de platenwinkel. "Iederere Nederlander moet komen om te ervaren wat de platenwinkel zo leuk maakt."

Parlevliet, die de passie voor muziek en de platenwinkel opdeed in de 7 jaar dat ze in Velvet in Leiden werkte, meent dat mensen vergeten zijn hoe interessant zo'n bezoek is. "Mensen downloaden veel, maar op het internet is het soms moeilijk zoeken. Als iemand in een winkel een plaat mooi vindt en omhoog houdt, krijg je meteen een discussie én een kopje koffie erbij. Op het web heb je natuurlijk ook discussie, maar nooit zo gezellig als in de winkel."

Ondanks het feit dat een van de vijftig zaken, De Spin in Middelburg, inmiddels over de kop is, is het volgens Parlevliet geen verloren strijd. "Spin doet nog wel mee, want ze stoppen pas in mei. Ik denk dat de platenzaak ondanks internet wel kan overleven als je de beleving maar terugbrengt." Parlevliet wil als 23-jarige ook de jeugd bereiken. "Dat is heel belangrijk. Dat moet toch lukken met speciale producten en dan niet alleen Tom Waits en Beatles, maar ook leuke indiebands en instores van jonge hippe bands." Record Store Day is in 2007 in de VS gestart en volgens Parlevliet nu ook een groot succes in Engeland. "Ik geloof dat er die dag 60% meer omzet is gedraaid en dat er lange rijen voor de deuren stonden. Dat willen we hier ook. Dat zal wel lastiger worden, want ik heb het gevoel dat in Engeland de cultuur van de platenzaak meer heerst dan hier."

Er is nu nog niet bekend welke exclusieve producten 17 april te koop of te winnen zijn. STEP heeft contact gezocht met de organisatie in de VS om die producten ook naar Nederland te krijgen. Voor speciale Nederlandse producten is de organisatie in gesprek met labels als Universal, PIAS, Excelsior en Top Notch. Er zijn ongeveer vijftig winkels benaderd, maar geen ketens als Free Record Store en Music Store. "Het moeten wel onafhankelijke platenwinkels zijn en liefst een beetje alternatieve, want die hebben het het moeilijkst." Ook moet er minimaal 50% audio verkocht worden. "De Free Record Shop verkoopt nog maar 25% audio, dat is toch meer een entertainmentwinkel met al die games."