NVPI: 'Nederland kocht in 2009 opnieuw minder muziek'

Verkoop legale downloads stijgt voorzichtig

Atze de Vrieze ,

Nederlanders hebben in 2009 opnieuw minder geld uitgegeven aan cd's. Dat blijkt uit de jaarcijfers van branchevereniging NVPI, gegenereerd door onderzoeksbureau GfK.

Verkoop legale downloads stijgt voorzichtig

Nederlanders hebben in de platenzaak in 2009 opnieuw minder geld uitgegeven aan cd's. Dat zeggen de jaarcijfers van branchevereniging voor de entertainmentindustrie NVPI, gegenereerd door onderzoeksbureau GfK, dat ook de officiële Nederlandse charts verzorgt. Het afgelopen jaar ging voor bijna 211 miljoen euro aan albums over de toonbank, plus ongeveer 2 miljoen aan fysieke singles. De groei van digitale albums en singles groeide wel - met respectievelijk 34,8% en 29,3% - maar de omzet aan digitale verkopen blijft steken op zo'n 7% van het totaal. De totale omzet aan muziekverkopen daalde met 4,6%.

Opnieuw een slecht jaar voor de entertainmentretail dus, dat past in de trend van de laatste jaren. Tot nu toe werd de teruglopende muziekmarkt wel gecompenseerd door goede verkopen van games en dvd's. Ook die vakgebieden laten een daling zien: de dvd-markt kromp met 7,9%, de omzet aan games - die tot nu toe stabiel was - daalde met maar liefst 8,4%.

Dat de teruglopende cd-verkopen de platenwinkels onder druk zetten, is duidelijk te merken. De afgelopen jaren verdwenen al diverse winkels, gisteren maakte Plato Den Haag bekend de deuren te sluiten. Maar hoe rampzalig de negatieve tendens nu precies voor de grote platenmaatschappijen is, valt uit de NVPI-cijfers moeilijk op te maken. Deze cijfers gaan alleen over de traditionele inkomstenstromen. Labels en muzikanten zoeken op dit moment ook naar alternatieve manieren om geld te verdienen, zoals concertinkomsten, ringtones, merchandise en het licenseren van muziek voor streamingdiensten, in games, reclames en films. Statistieken daarvan zijn niet opgenomen in de jaarcijfers van de NVPI. Nederlandse uitgaven bij buitenlandse webwinkels is volgens de NVPI wel meegenomen in de cijfers, cd-verkoop bij concerten door bands zelf wordt door GfK gecorrigeerd.

De NVPI zelf spreekt wel van een doemscenario, met filesharing als belangrijkste oorzaak. Directeur Paul Solleveld van de NVPI kijkt naar de politiek voor oplossingen. Die moet volgens hem actie ondernemen tegen filesharing, om zo de 'barrières voor nieuwe onwikkelingen' weg te nemen. Hij wijst ook op de ontwikkelingen op het gebied van e-books. "We zien de hele creatieve industrie worstelen met de kwestie. De boekenuitgevers zijn nu ook aan de beurt met de komst van de e-books die net zoals muziek en film grootschalig gepirateerd worden. Wat ons betreft is er nu lang genoeg gepraat en moet er actie worden ondernomen."