De laatste der Mohikanen (5): platenzaken in Nederland

Vinylarchief, Nijmegen: "Internet is democratisering van muziek"

Tomas Delsing ,

Het gaat niet goed met platenzaken de laatste jaren. Daarom gaat 3VOOR12 langs bij winkels die het waard zijn om een stukje voor om te rijden. Deze week treffen we in het Nijmeegse centrum twee verzamelaars pur sang: eigenaars Rob Berbee en Elly Alderden van Vinylarchief.

Vinylarchief, Nijmegen: "Internet is democratisering van muziek"

Het gaat niet goed met platenzaken. Concurrentie van downloads, al dan niet legaal, internetwinkels en grote ketens maken dat de echte specialist een uitstervend ras is. Daarom gaat 3VOOR12 langs bij de oude rotten in het vak, platenzaken die het waard zijn om een stukje voor om te rijden. Hoe gaat het met deze connaisseurs? Hebben zij het echt zo moeilijk? Of is er licht aan het einde van de tunnel? Deze week treffen we in het Nijmeegse centrum twee verzamelaars pur sang: eigenaars Rob Berbee en Elly Alderden van Vinylarchief.

Natuurlijk gaat het niet goed met de meeste platenzaken in Nederland, en natuurlijk heeft dat voor een groot deel met internet te maken, maar eigenaar Rob Berbee ziet ook de zegeningen van het web. "Jarenlang heeft de echte verzamelaar veel teveel betaald voor dingen die in Europa zeldzaam waren. Door eBay kunnen we ze nu veel makkelijker uit de Verenigde Staten halen. Daar zijn de voorraden altijd veel groter geweest waardoor de prijzen veel lager liggen. Eigenlijk betekent internet de democratisering van de muziek. Ik ga niet met de wolven in het bos mee staan huilen, de echte speciaalzaken redden het wel."

Het woord is gevallen; speciaalzaken. Te pas en te onpas gebruikt, maar nergens zo van toepassing als hier. De eerste picturedisc ooit uit de popgeschiedenis (Magical Love van Saturnalia) staat ´gewoon´ in de bakken; het psychedelische Sunshine van Ramses Shaffy - zeldzaam want maar één persing - hangt voor een stevige honderd euro achter de toonbank. De echte juweeltjes uit de ongeveer 150.000 stuks grote collectie, die zowel in de winkel als bij Rob en Elly thuis staat en volgens sommigen de grootste van Europa is, worden niet verkocht. "Er zijn platen die je maar één keer in je leven ziet. Als ik die zou verkopen kan ik meteen stoppen met mijn hobby, dan haal ik er geen plezier meer uit."

Het is juist die interesse voor het bijzondere dat de zaak zijn levenskracht geeft. Rob: "Ik zit eigenlijk het grootste deel van de week op de weg, op zoek naar nieuwe collecties, bijzondere exemplaren en zeldzame uitgaven voor klanten. Elly houdt de winkel draaiend. Als je alles alleen moet doen kom je bijna de zaak niet meer uit waardoor de collectie toch een beetje gaat verstoffen en klanten hun interesse verliezen. Ik denk dat dat het probleem is van veel eenmanszaakjes."

Dat dit niet gebeurt heeft ook met de opleving van vinyl te maken. Een ontwikkeling die zelfs Rob verbaast. "Dit jaar bestaan we tien jaar. Als je me in de beginjaren had gezegd dat vinyl weer zou groeien, had ik je raar aangekeken. Ik had verwacht nu wel als fossiel gezien te worden." In plaats daarvan wordt de winkel aan de Lange Hezelstraat ook steeds meer door jongeren gevonden, die vaak na een kop koffie en een minicollege popgeschiedenis met een 'nieuwe' stapel platen onder de arm de deur uitstappen. "Vinyl vergaat niet", valt te lezen op een krantenknipsel in de winkel, en dat zou zomaar eens kunnen kloppen.