013 verlaagt servicekosten, vooral kopers via internet profiteren

Servicekosten losse tickets aan de kassa verdubbelen juist

Ingmar Griffioen ,

013 heeft de servicekosten voor ticketverkoop verlaagd. De belangrijkste reden is volgens directeur Guus van Hove dat het Tilburgse podium "klanten en muziekliefhebbers zoveel mogelijk wil stimuleren via officiële kanalen kaarten te kopen". Met name via internet kopen pakt voordeliger uit, maar de servicekosten aan de kassa zijn verdubbeld naar € 2,-.

Servicekosten losse tickets aan de kassa verdubbelen juist

013 heeft vanaf 6 februari een verlaging van de servicekosten voor de ticketverkoop doorgevoerd. De belangrijkste reden is volgens directeur Guus van Hove dat het Tilburgse podium "klanten en muziekliefhebbers zoveel mogelijk wil stimuleren via officiële kanalen kaarten te kopen". Met name via internet kopen pakt voordeliger uit, in sommige gevallen lopen de servicekosten terug van € 4,55 euro naar € 2,-. Opvallend genoeg is de voorverkoop aan de kassa voortaan duurder, die servicekosten verdubbelen naar € 2,-. 

De Effenaar in Eindhoven verlaagde de servicekosten in oktober, Paradiso en Melkweg gingen de Brabantse podia in de zomer van 2009 al voor. 013 kon volgens Van Hove niet achter blijven. "We willen natuurlijk niet minder concurrerend geprijsd zijn dan andere poppodia." Eerder verlagen was echter niet praktisch. "We hebben sinds jaar en dag een contract met Ticketservice en dat is nu verlengd. We waren al langer in gesprek en uiteindelijk valt de verlaging samen met de vernieuwing van het contract."

De directeur erkent dat de meest forse verlaging de internetverkoop via Ticketservice betreft. "Via andere kanalen is het ook wel iets goedkoper geworden. Er zijn verschillende prijsniveaus. Bijvoorbeeld voor het thuissturen van tickets, voor het telefonisch reserveren of voor verkoop via landelijke partners vragen we een grotere vergoeding. Als we die inspanning zelf leveren, doen we dat tegen lagere kosten."

Dat mensen aan de 013 kassa voor voorverkoop nu juist € 2,- betalen in plaats van € 1,-, is volgens Van Hove het gevolg van de wens die kosten gelijk te trekken. "Het ligt ook aan waarmee je het vergelijkt. Het laatste jaar bedroegen de servicekosten maar een euro ongeacht de ticketprijs, aan de andere kant betaalde je tot twee jaar geleden nog vier euro."

Alleen voor tickets met een prijs tot en met € 10,- (via de kassa en voor e-tickets) gelden servicekosten van € 1,-. Als de ticketprijs boven de € 10,- stijgt, stijgen de servicekosten mee naar € 2,-. Dat geldt dus voornamelijk voor populaire concerten. Van Hove begrijpt dat mensen naar dat verschil vragen. "Als je puur kijkt naar de transactie dan kost ons dat inderdaad niet meer inspanning. Maar als je kijkt welk risico je als zaal loopt met dure voorstellingen, dan is dat wel groter. Zo kunnen we in deze tijd wel meer risico's nemen en dergelijke producties blijven bieden."

Van Hove vergoelijkt de hogere servicekosten bij duurdere kaartjes door op marktwerking te wijzen: "Mensen kopen een schaars product, zodat ze zeker zijn van een plaats. Vandaar dat we dan iets van marktwerking toepassen en dat doen we dan nog heel bescheiden. Het is nu eenmaal zo dat bij concerten van Slayer en Simple Minds hogere kosten gelegitimeerd zijn, omdat de vraag vele malen groter is. Dat is hetzelfde als vragen waarom ijs duurder is in de zomer. Zo werkt de economie nu eenmaal."