Fans betalen nieuwe plaat The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble

“De fans krijgen volledig mee hoe de ontwikkeling van de plaat in zijn werk gaat”

Christiaan Walraven ,

Waarom zou je tegenwoordig nog met een platenmaatschappij in zee gaan als je zelf genoeg welgezinde fans hebt om je album te betalen? Dat moet The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble gedacht hebben toen het besloot te laten betalen voordat er een noot op band staat. De Utrechtse band vraagt via de website Pledgemusic hun fans om pre-orders van het album te bestellen.

“De fans krijgen volledig mee hoe de ontwikkeling van de plaat in zijn werk gaat”

Waarom zou je tegenwoordig nog met een platenmaatschappij in zee gaan als je zelf genoeg welgezinde fans hebt om je album te betalen? Dat moet The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble gedacht hebben toen het besloot te laten betalen voordat er een noot op band staat. De Utrechtse band vraagt via de website Pledgemusic hun fans om pre-orders van het album te bestellen.

De band is niet de eerste dat op dit idee zijn gekomen. In 2000 kwam Marillion zonder platencontract te zitten, waarna bijna 13 duizend fans de twaalfde plaat van de band, Anoraknophobia, in de pre-order kochten. Ook hun volgende plaat werd op eenzelfde manier bekostigd. Sindsdien zijn er verschillende websites verschenen die op dit idee inspringen, waaronder Sellaband, Kickstarter en Pledgemusic.

Pledgemusic begon ongeveer een jaar geleden als platform voor bands om geld in te zamelen voor de kosten van hun nieuwe, nog niet opgenomen albums. Inmiddels hebben grote acts als Gang of Four, Funeral for a Friend en Jack Bruce (van Cream) van de website gebruik gemaakt om hun nieuwe albums te bekostigen. De fans betalen vooraf voor de albums, waarna ze uiteindelijk de plaat als eerste op de mat krijgen.

Jason Köhnen (beter bekend als Bong-Ra) en Gideon Kiers begonnen tien jaar geleden met The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble om nieuwe muziek bij klassieke films te brengen. Köhnen vertelt dat de band veel met nieuwe businessmodellen bezig is geweest. Sinds Trent Reznor een paar jaar geleden met zelf uitgebrachte releases kwam, raakten de bandleden erg geïnteresseerd in de mogelijkheden. "We willen zo veel mogelijk onafhankelijk zijn, zo gaat het geld rechtstreeks naar de artiest en daardoor kost het uiteindelijk allemaal minder."

Maar dat is niet de enige reden waarom de band heeft besloten om via deze weg te werken. "Onze fans worden heel direct bij het proces betrokken", vertelt Köhnen. "Ze krijgen volledig mee hoe de ontwikkeling van de plaat in zijn werk gaat. Ook krijgen ze verschillende keren op 8mm opgenomen video's van ons toegestuurd." De kleinste bijdrage die gegeven kan worden is er een van 10 euro, daarvoor krijg je een download van het album. De grootste is 135 euro, waarvoor je een speciale box krijgt met daarin onder andere de gesigneerde versie van de lp, een zeefdruk, een poster en een T-shirt.

De band meldt dat het de kosten zo laag mogelijk heeft gehouden. Het is puur de huur van de studio, de reis, het artwork en de productie- en software kosten. De uren die de bandleden maken worden niet meegerekend. Köhnen: "Het grootste gedeelte is natuurlijk de passie en tijd." Als de pledge niet gehaald wordt binnen zestig dagen, gaat het hele verhaal helaas niet door en krijgt iedereen direct hun geld terug via de website. Daar rekent de band niet op. "De plaat komt in maart uit. We zijn in april een Europese tour aan het plannen, dus dan moet hij af zijn."

In de eerste twee dagen heeft de band al 25% van het bedrag bij elkaar. Köhnen: "We hebben in eerste instantie onze directe contacten benaderd, daar zaten veel grote pledges bij. Nu moeten we het grootser aanpakken. We zullen advertenties gaan plaatsen op Facebook en Myspace, maar tot nu toe loopt het beter dan verwacht. We gingen eigenlijk gewoon voor 25% per 15 dagen."