25 Jaar Grote Prijs van Nederland: een mijlpaal 25 Jaar Grote Prijs van Nederland: een mijlpaal

3VOOR12 vraagt vier experts naar het belang en de verbeterpunten

, Ingmar Griffioen

25 Jaar Grote Prijs van Nederland: een mijlpaal

3VOOR12 vraagt vier experts naar het belang en de verbeterpunten

Ingmar Griffioen ,

De Grote Prijs van Nederland bestaat liefst 25 jaar. Deze zaterdag vinden vier jubileumfinales plaats in Melkweg en Paradiso, Amsterdam. Inderdaad; een hele prestatie, maar hoe staat het evenement er eigenlijk voor? En hebben artiesten er wel wat aan? 3VOOR12 vroeg het aan twee oud-winnaars en twee vakmensen uit de muziekindustrie. Typhoon wordt gezien als succesvolle exponent. "En Lucky Fonz III ken ik toch van de Grote Prijs."

3VOOR12 vraagt vier experts naar het belang en de verbeterpunten

De Grote Prijs van Nederland bestaat liefst 25 jaar. Deze zaterdag vinden vier jubileumfinales plaats in Melkweg en Paradiso, Amsterdam. Inderdaad; een hele prestatie, maar hoe staat het evenement er eigenlijk voor? En hebben artiesten er wel wat aan? 3VOOR12 vroeg het aan twee oud-winnaars en twee vakmensen uit de muziekindustrie. Typhoon wordt gezien als succesvolle exponent. "En Lucky Fonz ken ik toch van de Grote Prijs."

Aan het woord komen:

  • Pim van de Werken: gewonnen met Silence is Sexy in 2005 in de categorie Pop/Rock.
  • Marco Petersen: gewonnen met Quick & Brite in 2000 in de categorie Dance, nu programmeur Mezz in Breda. Is later door de organisatie ingeschakeld om winnaar Typhoon te managen.
  • Niels Aalberts: blogger EHPO, hoofddocent Music Management. De Pop/Rock-winnaars Eleven, The Kevin Costners en Good Dog Happy Man kregen manager Aalberts als onderdeel van het prijzenpakket.
  • Henkjan Onnink: boeker voor Agents After All.


De Grote Prijs bestaat 25 jaar, een mijlpaal?

  • Marco Petersen: "Absoluut, als je als organisatie al 25 jaar werkt met jong talent en nog overeind staat, dan doe je het goed."
  • Pim van de Werken: "Dat zegt men, maar als je het nuchter bekijkt dan is 24 of 26 jaar net zo knap. Maar 25 is een feestje, dus ja."
  • Niels Aalberts: "Dat is zeker een mijlpaal. Er wordt ook wel gezeken, dat je beter tweede kunt worden omdat je van de winnaar niks meer zou horen. Maar als je kijkt naar het lijstje wie er allemaal meegedaan hebben; dan is dat indrukwekkend."
  • Henkjan Onnink: "Absoluut, dat je zo'n evenement dat aantal jaren kan laten draaien."


Voor 1994 was er maar één categorie, inmiddels zijn er vier: Rock/Alternative, Singer/Songwriter, Dance en Hiphop. Vanaf 2005 konden bands zich niet langer kwalificeren via de lokale, de regionale en de provinciale bandcompetitie. Talent moet voortaan gespot worden door scouts. Wat vind je van de ontwikkeling van de Grote Prijs?

  • Marco Petersen: "Ik denk dat dat heel gezond is. Er gebeurt veel in Nederland, maar de ene regio is dichter bevolkt dan de andere. Als je de Groninger Popprijs vergelijkt met een popprijs in de Randstad, loop je een hoop mis volgens het oude systeem. Dat mensen uit de scene de bands nu beoordelen is een goede zaak, net als de keuze voor categorieën."
  • Pim van de Werken: "Toen wij meededen was het eerste jaar dat ze de provinciale kwalificatie loslieten. Dat was wel positief, anders hadden we het nooit gehaald. Maar ook omdat het toch een beetje onzin was dat er altijd een Drentse band tussen moest, terwijl er misschien honderd bands in Drenthe zijn. Dat is niet de manier om de beste bands in de finale te krijgen."
  • Niels Aalberts: "Wat ik de afgelopen vijf jaar zag is dat de Grote Prijs heel goed is in 'after sales en pre sales': bands krijgen vanaf de halve finales coachingsdagen. Veel prijzen bestaan uit het in contact brengen met mensen die je verder kunnen brengen. Ik denk dat daar voor bands veel te winnen valt. Dat ze op weg geholpen worden met dingen die niet direct met muziek te maken hebben, maar wel belangrijk zijn om muziek te kunnen maken."
  • Henkjan Onnink: "Moeilijk, daar heb ik niet veel kijk op. Toen ik bij Mojo werkte hebben we wel een aantal jaren de winnaars van de Grote Prijs op Lowlands neergezet. Op een gegeven moment zijn we ermee gestopt, omdat er andere initiatieven kwamen en zijn we het vanuit Lowlands zelf gaan doen. Zo is onder meer de Essent Awards gekomen. Het hoeft ook niet per se op Lowlands. Je moet op een festival staan op het moment in je carrière dat het het meest logisch is. Niet omdat het zo afgesproken is, dan schiet je je doel voorbij."


Hoe belangrijk is de Grote Prijs voor artiesten?

  • Marco Petersen: "Ik denk dat het in die 25 jaar veel betekend heeft, zeker voor de categorie Hiphop. Daar past het ook erg bij om de beste te zijn."
  • Pim van de Werken: "Dat ligt eraan of je wint, dan is het heel belangrijk. Maar sowieso is de Grote Prijs voor een hele hoop bands de bevestiging dat ze goed bezig zijn en ze kunnen spelen, iets dat altijd goed is."
  • Niels Aalberts: "Artiesten kunnen ervaring opdoen door mee te doen, doordat je een paar keer speelt en niet onder ideale omstandigheden. Zelfs als je niks wint, dan is het al een hele goede ervaring. Zo, bouw maar even in tien minuten op en af en zet een goede show neer. Lees ook de tips van studiobaas Martijn Groeneveld op mijn blog."
  • Henkjan Onnink:"Wat is belangrijk? Moet een artiest doorbreken? Daar zijn wel voorbeelden van. Ze zullen nog niet meteen door de Grote Prijs doorbreken op landelijk niveau en stadions vullen, maar iedere mogelijkheid om te spelen is belangrijk. Daar is de Grote Prijs er één van, maar of die belangrijker is dan de Popronde of andere initiatieven?"


Hoeveel procent van de finalisten zie je terug in het zalencircuit?

  • Marco Petersen: "Dat is per jaar heel verschillend. Ik denk dat van de categorie Hiphop sowieso iedereen wel in Mezz komt spelen, en van Singer/Songwriter en Dance komen de meesten ook wel langs. Met Rock ligt dat altijd wat moeilijker. Wellicht omdat je veel subgenres hebt, dit weekend gaat het van de literaire pop van Yesterday's Men tot metalband Ethereal. Incense, de Rock-winnaar van dat jaar die nu niet meer bestaat, is echt keihard het clubcircuit ingegaan na de winst. Wij ook, maar we hebben niet doorgezet. Toen we echt veel speelden, bedachten we dat het niet iets is om je hele ziel en zaligheid aan te geven."
  • Pim van de Werken: "Dat hangt van de categorie af. Zo zie je dat singer-songwriters en hiphoppers het aardig doen en rock er toch een beetje bij achterblijft. Maar als je kijkt naar succesvolle bands, zoals Moke dan zitten daar wel mensen in die eerder hebben meegedaan met andere bands. En jongens van Go Back To the Zoo hebben eerst als The Pax in de finale gestaan. Bands die tegen het semi-professionele aan zitten doen wel mee, maar bands die tegen het professionele aan zitten niet."
  • Niels Aalberts: "Maximaal twee en minimaal één finalist per categorie. Waarschijnlijk de winnaar of iets uit de top 3, maar dat heeft meer te maken met een bepaalde overlevingsratio in muzikanten. De meeste mensen willen er niet hard genoeg voor werken."
  • Henkjan Onnink: "Succes is moeilijk meetbaar. Je kunt ervaring opdoen en over het algemeen word je er beter van. Er zijn artiesten die mee hebben gedaan en daarna succesvol zijn geweest, maar of dat aan de Grote Prijs ligt kun je je afvragen. Ik denk dat het wel voor die bands het proberen waar is geweest, omdat je je ook weer aan een groter publiek kan presenteren. Wij doen vanuit TopBillin' de boekingen voor Typhoon en de Grote Prijs is voor hem wel de basis geweest om op verder te gaan in de muziek. Daar vloeit TopNotch en die hele Zwolle-kliek uit voort. Het is wel een manier om naar buiten te treden. En Lucky Fonz III ken ik toch van de Grote Prijs."


Voor de winnaars: wat heb je er zelf aan gehad?

  • Marco Petersen: "Wel veel, we hebben er echt drie jaar op geteerd. Giel Beelen nodigde ons uit om in zijn show te spelen en we hebben tweemaal in Club 3VOOR12 gestaan. Dat is wel belangrijk geweest. En ik heb ook nog Typhoon gekoppeld aan TopNotch. De Grote Prijs had mij na de winst ingehuurd als manager."
  • Pim van de Werken: "Wij hebben geld gewonnen, waarmee we een album hebben gemaakt. Dat was heel belangrijk, daarmee konden we kwalitatief hoger instappen. We hadden geen label, dus die 5000 euro was een mooi startkapitaal. En je krijgt ook coaching, we hebben onder meer zangcoaching gehad. Dat zijn zaken die er anders bij inschieten."


Moet de Grote Prijs doorgaan op deze weg of zou het wel beter kunnen?

  • Pim van de Werken: "Het kan altijd beter, vooral in de categorie Rock. Ik zou het aantrekkelijker maken voor bands die verder zijn om toch in te stappen. Wij doen niet mee met Eins Zwei Orchestra, omdat we dan in tien minuten moeten ombouwen. Sorry maar dat kan gewoon niet, met onze set-up kun je dan geen goede set spelen. Dat is in andere categorieën makkelijker omdat je minder instrumenten hebt. Voor ons is dat niet professioneel genoeg. Als je dat aantrekkelijker maakt, dan krijg je ook betere winnaars en dat is ook goed voor de Grote Prijs."
  • Niels Aalberts: "De Grote Prijs moet sowieso doorgaan en continu aan de markt blijven testen of het nog werkt. Iedereen is erbij gebaat dat de winnaar zo succesvol mogelijk bezig gaat, dus je moet je aanpassen aan de ontwikkelingen in de markt. En zorgen dat ze goed begeleid worden. Gevoelsmatig zeg ik dat de connectie met gevestigde media beter kan. Zoals Serious Talent op Radio 3 concreet heeft met langdurige media-aandacht. Het zou mooi zijn als ze de winnaars harder kunnen maken, maar tegelijk weet ik hoe lastig dat is."


Je leest alles over 25 jaar Grote Prijs op de speciale site. Finales Grote Prijs van Nederland: zaterdag 11 december in Paradiso en Melkweg, Amsterdam. Dit wordt gevierd met gastoptredens van oud-winnaars als Lucky Fonz III, Krause en Jiggy Djé. Iedere bezoeker ontvangt gratis het boek ’25 jaar Grote Prijs’

nu op 3voor12