De zondagochtendspot in de India is al jaren een bijzondere. Hier was het waar bijvoorbeeld de Canadese singer-songwriter Patrick Watson zijn zegetocht begon. Wanneer de rest van het terrein nog is ondergedompeld in serene rust, is dit de plek waar verstilde genoegens op kunnen bloeien. Dit jaar is het de beurt aan de Nederlander Blaudzun: een tere ziel achter een camouflage van veel baard en veel bril, waarvan het altijd een wonder is dat hij gewoon Nederlands spreekt.
CONCERT
Blaudzun, Lowlands India, zondag 22 augustus 2010
MUZIEK
Gedragen singer-songwritermateriaal, dat het best gedijt in de krochten van de nacht. Blaudzun is het pseudoniem van Johannes Sigmond. Sinds hij zijn matige debuut bij de flamingo's in Artis heeft achtergelaten, heeft hij op zijn tweede album Seadrift Soundmachine zijn stijl gevonden. Opgepept met elementen uit de muziek van Beirut en The Veils staat hij volkomen terecht op Lowlands. Vanochtend heeft hij een keur aan begeleiders meegenomen, van strijkers tot accordeon tot extra percussie om zijn herfstsongs in te kleuren.
PLUS
Blaudzun doet niet aan hits, maar meeklappen mag wel degelijk op Quiet German Girls bijvoorbeeld. Dt verluchtigt de sfeer aanzienlijk. Het sterkst is Blaudzun met alleen een ukelele op 'Wolf's Behind The Glass'. Ook zijn cover van Bob Marley's 'Redemption Song' is een hele sterke: zijn geheel eigen arrangement laat je opnieuw bewust naar de de tekst luisteren van het veelgecoverde origineel.
MIN
Blaudzun heeft geen nummers die je echt naar de strot grijpen, ook al is het geheel stemmig genoeg. De variatie in de set moet komen van de verschillende instrumentaties.
CONCLUSIE
'Lowlands, jullie waren lief', concludeert Blaudzun al zelf. In zijn geest behoorde levend opgepeuzeld worden door het publiek vooraf blijkbaar ook tot de mogelijkheden. Maar zijn
consistente spannende melancholie dwingt terecht respect af, al kan zijn koffieconcert nog wat kruidiger.
CIJFER
7