Koninginnenach in problemen door wegvallen sponsors

Ook andere festivals in problemen

Fiona Fortuin ,

Koninginnenach heeft financiële problemen. Door het wegvallen van verschillende sponsors is er een gat in het budget ontstaan. Het is nog onduidelijk in welke vorm het evenement in de nacht van 29 april op 30 april in Den Haag doorgang zal hebben. Ook andere festivals geven aan de economische crisis nog goed te volgen.

Ook andere festivals in problemen

Koninginnenach heeft financiële problemen. Door het wegvallen van verschillende sponsors is er een tekort in het budget ontstaan. Het is nog onduidelijk in welke vorm het evenement in de nacht van 29 april op 30 april in Den Haag doorgang zal hebben. Maar dat het doorgaat, durft de organisatie Doen Evenementen wel hardop te zeggen.

Koninginnenach is niet alleen afhankelijk van sponsors, het gratis toegankelijke evenement ontvangt ook geld van fondsen en een subsidie van 275.000 euro van de gemeente Den Haag. Toch zegt woordvoerder Koen Herfst dat het afhaken van de sponsors, waaronder Hogeschool In Holland en Rabobank, voor een groot financieel gat heeft gezorgd. Eerder al is een plan bij de gemeente ingediend, daarin wordt voorgesteld het aantal podia terug te brengen van vijf naar drie. “Maar dat is niet goedgekeurd, omdat dan de spreiding van het publiek onvoldoende zal zijn. We zoeken samen met de gemeente nu naar een oplossing.” Volgende week hoopt de organisatie meer informatie over de aanstaande editie naar buiten te kunnen brengen.

Niet alleen Koninginnenach verkeert in zwaar weer, meer festivals stoeien met hun financiering. Stadsgenoot Parkpop had vorig jaar al moeite met het vinden van sponsors en ook nu heeft de organisatie het niet makkelijk,  zegt Guus Dutrieux van Parkpop. “De grote sponsors blijven ons gelukkig trouw, maar het is juist moeilijker geworden om fondsen te vinden. We halen dit jaar 40.000 euro minder uit fondsen. Het is een partij die door de crisis ook zelf geld is verloren.” Daarbij is het reservepotje van Parkpop leeg, doordat vorig jaar de organisatie ‘flink de mist is ingegaan’. “We hebben toen nog onvoldoende gehandeld naar de nieuwe situatie. Daarom zullen we voor de volgende jaren nog effectiever en innovatiever te werk moeten gaan.”

De gevolgen van de crisis zijn volgens verschillende festivals nog goed voelbaar. Wantijfestival in Dordrecht zag vorig jaar hoofdsponsor Woonbron verdwijnen. Het is ze tot op heden nog niet gelukt een vervanger te vinden. Ook het aanboren van kleinere, nieuwe sponsors gaat moeizaam. “We maken de pas op de plaats”, zegt Tom van der Vat van Wantijfestival. “We dubben nog hoe we de bezuinigingen doorvoeren, of we middels de kaasschaaf overal wat vanaf halen, of dat we rigoureus hakken.”

Niet alleen sponsors trekken zich terug, ook de overheid geeft minder geld vrij voor culturele activiteiten. Mundial heeft te horen gekregen geen subsidie meer te zullen ontvangen. Het festival in Tilburg heeft daarmee in één klap 2 miljoen minder geld te besteden. Dutrieux van Parkpop: “De grootste klappen moeten nog vallen en ook de echte ezuinigingen vanuit de overheid komen er nog aan.”