Jan Smeets (Pinkpop): “E-tickets zijn geen oplossing voor zwarthandel”

Pinkpopbaas gelooft in waarde platenzaak

Atze de Vrieze ,

Aanstaande zaterdag gaat Pinkpop Classic in de voorverkoop. De kaarten van het Limburgse festival voor de rijpere muziekliefhebber zijn niet alleen online te koop, maar ook ‘ouderwets’ bij postkantoren en in platenzaken. "Wij hebben geen e-tickets", zegt Jan Smeets.

Pinkpopbaas gelooft in waarde platenzaak

Aanstaande zaterdag gaat Pinkpop Classic in de voorverkoop. De kaarten van het Limburgse festival voor de rijpere muziekliefhebber zijn niet alleen online te koop, maar ook ‘ouderwets’ bij postkantoren en in platenzaken. “Wij hebben geen e-tickets”, zegt directeur Jan Smeets. “Er wordt altijd vanuit gegaan dat mensen allemaal een computer thuis hebben, maar onderzoek wijst uit dat dat helemaal niet zo is. Wij hebben al jaren een deal met Ticketservice, zodat mensen hun kaarten gewoon fysiek kunnen kopen.”

Belangrijker dan de postkantoren vindt Smeets de platenwinkels, met name die in de regio. Daar wordt een aanzienlijk deel van de kaarten voor Pinkpop verkocht. Smeets zorgt dat de organisatie zelf ook over een deel van de kaarten beschikt, zodat hij de meest waardevolle verkooppunten kan voorzien van de laatste kaarten als het festival dreigt uit te verkopen. “In platenzaak Satisfaction in Heerlen zijn alweer 7.000 Pinkpop-kaarten verkocht. Het is een heel belangrijke schakel tussen festival en publiek. Je krijgt directe feedback van mensen die kaarten kopen.”

Smeets ziet de vele experimenten met zelf te printen e-tickets met barcodes of polsbandjes met een chip dan ook enigszins hoofdschuddend aan. Wie bij Ticketservice een Pinkpop-kaart koopt, kan dan ook niet kiezen voor een zelf te printen pdf. Ook de tussenvorm – een fysiek ticket thuisbezorgd – is een compromis. “Ik vind dat artiesten een slag verloren hebben de laatste jaren. Zij hadden erop moeten aandringen dat tickets voor hun concerten verkocht worden in de winkels waar ook hun cd’s liggen. Dat zie je ook gebeuren in de winkels waar Pinkpop-kaarten verkocht worden. The Temper Trap? Wat is dat dan?”

Een opmerkelijke keuze, want veel podia en festivals zien niet-fysieke tickets als de toekomst. Het is niet alleen handig, e-tickets en verdere ontwikkelingen zouden ook nog eens een oplossing kunnen zijn voor handel op internet. Smeets beaamt dat grootschalige handel een probleem kan zijn, maar ziet weinig gedoe rond zijn eigen festival. “wij steunen de actie Weet Waar Je Koopt, maar de discussie over kaartverkoop is niet voor elk concert of festival relevant. Het is een probleem als één handelaar 500 tickets voor Paradiso opkoopt, maar een paar tickets op 60.000 is geen ramp. E-tickets zijn geen oplossing voor zwarthandel. Mensen zullen altijd dingen blijven kopen, of het nou een fysiek kaartje is of een printje. Dan krijg je weer huilende mensen aan de poort. Lui betalen vanuit thuis heeft deze problemen veroorzaakt. Mensen moeten meer bewust gaan kopen en gaan voor het origineel, welk product dan ook. En natuurlijk nooit te veel betalen.”