Public Enemy naar Sellaband

Hiphopformatie goes public

Tomas Delsing ,

Een paar weken nadat de Sellaband website de lucht in ging met de nieuwe voorwaarden, heeft de eerste grote vis toegehapt: de hiphoplegende Public Enemy gaat zijn volgende studioalbum bekostigen met Sellaband investeerders.

Hiphopformatie goes public

De legendarische Amerikaanse hiphopformatie Public Enemy gaat zijn volgende album laten bekostigen door Sellaband investeerders. Dit maakte de Nederlandse website vandaag bekend. Op Sellaband kunnen bands zich middels een demo onder de aandacht van investeerders brengen, om zo geld bij elkaar te krijgen voor het opnemen van een album. Onlangs werden de mogelijkheden van de site vergroot om zo ook gevestigde namen aan te trekken: het streefbedrag, prijs van het aandeel en bestemming van het geld kunnen door de artiest zelf bepaald worden. En met succes, zo blijkt.


 “De formule werkt, ook voor grote artiesten, dat hebben we nu bewezen”, aldus een opgeluchte Johan Vosmeijer, directeur van Sellaband. “Public Enemy staat net een dag op de site en heeft nu al vijf procent van de 250 duizend dollar binnen die ze op willen halen voor de productie van een nieuw studioalbum. En dat wordt een bijzonder project: ze gaan ieder nummer met een andere producer maken en het artwork komt van de hand van Shepard Fairey, bekend van de ‘Hope’ posters uit de campagne van Barack Obama.”

De samenwerking komt niet helemaal uit de lucht vallen. Public Enemy voorman Chuck D. en Vosmeijer kennen elkaar al een tijdje: “We zijn elkaar tegengekomen in New York na een presentatie over Sellaband. Hij was toen al enthousiast over het model en heeft sindsdien deel uitgemaakt van het team van mensen dat ons adviezen geeft over mogelijke verbeteringen. Toen ze afgelopen jaar voor de Europese tour in Nederland waren hebben we tijdens een etentje afgesproken dat ze hun volgende album via ons zouden financieren. Hij wist toen al van de hervormingen die eraan zaten te komen.”

Meer artiesten hebben inmiddels positief gereageerd over de grotere mogelijkheden bij Sellaband. Vosmeijer heeft zo zijn ideeën waardoor dat komt: “Veel grote artiesten zijn de hoge bonzen van de muziekindustrie gewoon zat. Met de lagere echelons van die bedrijven is niets mis – daar werken de liefhebbers – maar bovenin draait het alleen maar om geld verdienen. Daar verwordt de artiest tot een product.”