De Metro Recordstore in Utrecht werpt na tien jaar de handdoek in de ring. De in dance gespecialiseerde zaak ziet de rekeningen oplopen en staat onder toezicht van de bank. "We leven op het moment van lucht, er moet brood op de plank komen. De verkopen zijn zo ingestort dat we de rekeningen niet meer kunnen betalen", vertelt eigenaar Henk Duursma. Als redenen noemt Metro internet en een sterk veranderende markt. "De mensen komen niet meer voor een plaatje en een praatje."
Metro vertrok in april 2005 uit een werfkelder aan de gracht en ging samen met kapper Goodhair en kledingzaak Lilith verder in conceptstore Revenge aan het Vredenburg. Het idee was dat mensen die een hip shirt kopen of zich een nieuw kapsel laten aanmeten ook best een cd'tje willen kopen. "Dat gebeurde in het begin ook wel, maar niet genoeg. Het concept is op zich heel goed, dat heeft ons nog vier jaar in leven gehouden. Wij waren in het begin ook een goede trekker met ons grote klantenbestand. We hebben zelf alleen minder spin-off gehad." Revenge blijft wel bestaan. Kapper en kledingzaak zoeken nu een nieuwe partner. "In ieder geval iets met muziek. Dat is in deze tijden heel moeilijk. Ze kunnen er zo intrekken en er zit volgens mij ook best wel handel in. Alleen niet onze handel."
Duursma en mede-eigenaar Alwin Goedhart passen ervoor om mee te gaan in de vraag naar alsmaar meer. "De eigenaren van Metro zijn dinosaurussen, het zijn winkeldieren, geen kassamiepjes", schrijven ze in een verklaring op de eigen site. Duursma licht toe: "Mensen willen 101 dingen horen, zijn bang dat ze anders dingen missen. Klanten kopen nog steeds maar één plaat, maar ze besteden veel meer tijd aan het checken van muziek. Dat willen ze gewoon zelf doen." Vraag en aanbod sluiten door die tendens ook minder op elkaar aan. "Wij zijn breed georiënteerd, klanten zijn op een smaller gebied bezig en weten daar vaak weer meer van af. Het werd voor ons onmogelijk dat bij te houden."
Doordat klanten steeds minder kopen kan Metro ook niet meer breed inkopen. Duursma: "Zo raak je je klanten kwijt. Wat opvallend genoeg nog het beste liep is dubstep. Dat zit nog meer underground en is wellicht wat moeilijker te vinden op internet." In andere steden hebben gespecialiseerde muziekzaken het eveneens moeilijk. Aan de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg, toch het Nederlandse mekka voor dance-zaken, sloot Basic Beat al in 2007 de deuren. In Amsterdam stopte Outland Records in mei met de inkoop van vinyl. Duursma: "De markt is zo veranderd. Het publiek geeft minder uit aan luxe artikelen, maar wel aan mp3's. Met 2 euro voor een mp3 en 18 à 19 euro voor een plaat, moet je ook wel een vinylfreak zijn."
Nu mag de hele voorraad vinyl en cd's met korting weg. Duursma en Goedhart verwachten in ieder geval nog deze maand open te blijven. Ze hopen met een benefietfeest afscheid te nemen én de schuldenlast te verlichten. "We weten dat we met een schuld blijven zitten, maar hopen zoveel mogelijk weg te werken. Eén dj heeft al toegezegd: Nuno Dos Santos. Ik denk dat er nog twee grote namen bij komen en we zijn met twee zalen in gesprek." Uiteraard zal het Metro Dj Team ook plaatjes draaien. De datum van het benefiet is evenals de sluitingsdatum van Metro nog niet duidelijk.
Metro Recordstore in Utrecht stopt
'Mensen komen niet meer voor plaatje en praatje'
De Metro Recordstore in Utrecht werpt na tien jaar de handdoek in de ring. De in dance gespecialiseerde zaak ziet de rekeningen oplopen en staat onder toezicht van de bank. Als redenen noemt Metro internet en een sterk veranderende markt. "De mensen komen niet meer voor een plaatje en een praatje."