Het nieuwe promotiemiddel voor danceproducers: een album

"De lange releaselijst bewijst dat veel producers weer een stapje verder zijn”

Fiona Fortuin ,

Niet alleen Estroe brengt in november haar debuut uit, ook Darko Esser. Twee Nederlandse dancereleases in één maand, bovenop de toch al opvallend hoge stapel albums van Nederlandse producers dit jaar. Een album is tegenwoordig belangrijker dan een rij singles op je naam hebben staan.

"De lange releaselijst bewijst dat veel producers weer een stapje verder zijn”

Niet alleen Estroe brengt in november haar debuut uit, ook Darko Esser. De Nijmeegse producer presenteert dan zijn album Balans. Twee Nederlandse dancereleases in één maand, bovenop de toch al opvallend hoge stapel albums van Nederlandse producers dit jaar. Een album is tegenwoordig belangrijker dan een rij singles op je naam hebben staan. Dylan Hermelijn, alias 2000 & One: "Wil je naar het buitenland, dan verwachten promotors toch dat je ze een album kunt tonen."

Van de lijst met releases* zijn er drie albums afkomstig van het label 100 % Pure en de zusterlabels Intacto en Remote Area van Dylan Hermelijn: van Shinedoe, Gimikk en van hemzelf onder zijn alias. Al hoort de labelbaas ook uit zijn stal steeds vaker de wens voor een langspeler, drie per jaar is bij 100 % Pure de max. Voor 2010 staan de debuten van Anton Pieete en Kabale und Liebe al op de rol, en volgens hem wordt het vechten om de laatste plek. “Zij die met singles hebben gescoord, zien een album als een tweede stap”, vertelt hij. “Hierop kunnen ze zich van een andere kant laten zien.”

Dat geldt zeker voor Darko Esser. Twee jaar geleden ontstond bij hem het idee voor een langspeler. “Ik had wat tracks die ik niet op single zag verschijnen. Deze zullen niet snel gedraaid worden, omdat ze door de tegendraadse ritmes moeilijk in een mix passen. Toch wilde ik ze niet zomaar laten liggen, mensen die ze hoorden waren ook heel positief."

Darko Esser is ook danceprogrammeur bij popzaal Doornroosje en houdt voor de boekingen zijn collega’s goed in de gaten. “Door de jaren heen is de Nederlandse scene explosief gegroeid. Een album is een heftig project, waar veel energie in gaat zitten. Dat er nu een hoop uitkomen, bewijst dat veel producers weer een stapje verder zijn. Daarbij is de kwaliteit heel hoog. Martyn bijvoorbeeld, zijn album Great Lengths komt waarschijnlijk op nummer 1 in mijn jaarlijstje.”

"Maar het is ook een promotiemiddel", wil Dylan Hermelijn hieraan toevoegen. "Wil je naar Japan of sowieso intercontinentaal gaan, dan vragen promotors er toch om. Het iets waarmee je je naar een ander, hoger niveau kunt tillen. Singles komen vaak alleen bij dj’s terecht, met een album bereik je een veel groter publiek en meer media.” Dat is niet een gevoel, Hermelijn heeft het zelf ondervonden met zijn album Heritage. “Het album is echt wereldwijd opgepakt. Ik heb er veel interviews aan over gehouden, ook in traditionele media. Je merkt ook dat je veel meer feedback van de consument krijgt. Veel meer mensen luisteren naar een album dan naar een 12-inch.”

Nuno Dos Santos & TJ Kong zijn al enige tijd aan hun album bezig, begin volgend jaar moet dat uitkomen op het Duitse label Compost. “Een single wordt tegenwoordig nog maar heel kort gedraaid en is dus snel weer vergeten. Er komt ook zoveel uit, een dj heeft uit veel meer aanbod te kiezen dan een paar jaar geleden. De spanningsboog bij dj’s is daardoor tegenwoordig een stuk korter.”

Daarbij valt op dat het gros van de meeste producers kiezen voor een Nederlands label om hun album uit te brengen. Shinedoe, Gimmik en 2000 & One dus op 100 % Pure, Kettel op Sending Orbs, Darko Esser en Martyn beide op hun eigen labels. En ook Tom Trago koos met zijn album Voyage Direct voor het Amsterdamse Rush Hour. Tom Trago: “Hoe tof het ook is om je album op bijvoorbeeld Planet E, of een ander groot internationaal label uit te brengen, met een release op een Nederlands label zeg je veel meer. Zo laat je een stem horen, en geef je naar het buitenland een signaal af. Dat er iets gebeurt in je eigen land en stad. Internationale media reageren er ook op. In de interviews die ik had met XLR8R of Bodytonic, wordt er gevraagd naar de Amsterdamse scene.”

Ook het jonge collectief Dekmantel denkt er zo over. Begin dit jaar zette zij hun eigen gelijknamige label op, deze week komt daar de eerste release uit. Meteen kiezen ze voor een heel album, dat van nieuwkomers Juju & Jordash. Een gewaagde keuze, maar met deze release willen ze dan ook meer dan alleen het signaal afgeven dat ze voor de volle honderd procent achter het duo staan. Casper Tielroooij van Dekmantel: “We vinden het bijzonder wat Juju & Jordash doen, maar met deze release leggen we ook voor onszelf de lat meteen hoog. We willen ergens voor staan, voor kwaliteit, en dat doe je toch meer met een album dan met een single. Laat deze release voor ons de standaard zijn.”

Om die reden is Casper samen met zijn compagnon Thomas Martojo ook het label gestart. “We vinden zeker dat er veel talent rond loopt. Vaak is het zo dat de één hier en de ander daar weer eens wat uitbrengt. We zijn een platform, met naast het label ook een boekingskantoor en we organiseren feesten. Als je alles bij elkaar brengt, alles bundelt, dan sta je met zijn allen ook echt ergens voor. Alsof je als een familie een front vormt.”


* Denk aan Martyn, Tom Trago, Aardvarck, Applescal, Kettel, Legowelt, Shinedoe, 2562, 2000 & One, Juju & Jordash, Gimikk, Psychon.