Rapport: slechts 3,7% van concertkaarten wordt doorverkocht

Mojo betwist uitslag onderzoek secundaire ticketverkoop

Ingmar Griffioen ,

Volgens onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen wordt niet 10 tot 15%, maar slechts 3,7% van de tickets voor evenementen doorverkocht. Mojo betwist de uitkomsten en de onafhankelijkheid van het onderzoek, dat mede door de nieuwe branchevereniging voor wederverkopers EUSTA is geïnitieerd.

Mojo betwist uitslag onderzoek secundaire ticketverkoop

Verrassend: terwijl veel kaartverkopers menen dat in Nederland tot 15% van de toegangskaarten voor evenementen wordt doorverkocht, blijft dat volgens onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen beperkt tot 3,7%. Mojo betwist de uitkomsten en de onafhankelijkheid van het onderzoek, dat mede door de nieuwe branchevereniging voor wederverkopers EUSTA is geïnitieerd. Volgens onderzoeksleider dr. Jelle T. Bouma was het alleen dankzij de steun van EUSTA mogelijk om secundaire ticketverkopers voor het eerst volledige openheid van de boekhouding te laten geven. Hij raadt doorverkopers aan transparanter te opereren, terwijl officiële ticketverkopers aan meer gespreide verkoop moeten denken.

De woekerwinsten die worden gemaakt bij het doorverkopen van entreekaarten is velen een doorn in het oog en SP-kamerlid Arda Gerkens pleit in een wetsvoorstel de doorverkoop aan banden te leggen. Woensdag vergaderde de Tweede Kamer over de kwestie. In de officiële markt voor toegangskaarten voor concerten, theatervoorstellingen en sportwedstrijden gaat in Nederland jaarlijks ruim 3 miljard euro om. Zo'n 17,5 miljoen tickets worden per jaar aan de man gebracht. Vreemd dus, dat nog nooit onderzocht was hoeveel kaarten worden doorverkocht en hoeveel winst daarbij wordt gemaakt. "Bij primaire kaartverkopers, zeg maar de grote jongens, was alleen bekend hoeveel kaarten kosten en wat ze vragen en daarna werd het duister", legt Bouma uit.

Dr. Bouma vindt de uitkomsten zeker verrassend. "Veel primaire verkooppunten denken dat 10 tot 15% van de kaarten wordt doorverkocht. Onderzoek in Amerika wijst op 10% en in Nederland komen we dus uit op nog geen 4%." Mojo vindt het "heel apart" dat zij als grote primaire verkoper niet bij het onderzoek betrokken is. Woordvoerster Marjanne Manders: "Voor onze evenementen gaat die 3,7% zeker niet op, dus ga ik er vanuit dat onze en andere populaire evenementen voor het gemak buiten beschouwing zijn gelaten. Dat is ook een keuze ja."

Bouma stelt dat de onderzoekers een steekproef hebben genomen van honderd evenementen uit alle sportevenementen, theatervoorstellingen en concerten in de periode van de zomer van 2008 tot zomer 2009. "We hebben de officiële kanalen gevraagd cijfers te geven en dat vergeleken met de cijfers van de doorverkopende partijen. Zo kwamen we aan de aantallen en aanbevelingen." Manders riposteert: "Wij konden geen primaire partijen vinden die benaderd zijn en vinden het vreemd dat bijvoorbeeld Mojo en ID&T niet in dit rapport zijn meegenomen."

Volgens de woordvoerster wil Bouma niet zeggen welke partijen wel zijn geraadpleegd en beroept hij zich op bescherming van zijn bronnen. "De KNVB vertelde dat zij alleen data als de capaciteiten van de stadions, maar geen inhoudelijke informatie heeft verstrekt. Wij willen weten welke deskundigen geraadpleegd zijn, om welke evenementen het gaat en waar de boekhoudkundige gegevens vandaan komen. We vinden het ook verbazingwekkend dat je een persbericht rondstuurt en dan niet vermeldt dat dit rapport door de EUSTA gefinancierd is", aldus Manders.

Het onderzoeksrapport meldt ook dat de ticketprijzen bij doorverkoop gemiddeld met 55% stegen, maar Bouma benadrukt dat het om gemiddelden gaat. "Bij populaire evenementen stijgt de prijs harder. Van deze 55 procent is gemiddeld 11 procent winst voor de wederverkoper, de rest van de prijsstijging blijkt te herleiden tot kosten die worden gemaakt voor het doorverkopen, zoals salariskosten, verkoopkosten en belastingen." De logische conclusie is dat bij volledig uitverkochte evenementen, denk Lowlands of Muse, de prijs het meest toeneemt.

Bouma vindt dat het allemaal best wat transparanter kan. "Daarom hebben we de doorverkopende partijen aanbevolen meer openheid te geven. Voor primaire ticketverkopers is het verstandig om in te spelen op de vraag van de consument om flexibel te kunnen inkopen. Mensen willen de tijd hebben om kaarten te kopen. Het is opvallend dat voor populaire evenementen de kaartverkoop begint en dat dan in één klap alle kaarten weg zijn. Dat is juist iets waar wederverkopers op inspelen. Die bieden die kaarten de hele tijd aan en de consumenten kopen ze wel."

Volgens Marjanne Manders verkopen maar bij 15% van de Mojo-evenementen alle kaarten ineens uit. "Volgens mij verkopen secundaire verkopers het merendeel van de kaarten in de week tussen de aankondiging en de start van de voorverkoop. En voor veel hogere prijzen, dat merken we nu bij Muse ook. Ik vind het misleiding om de consument op te roepen officiële kaarten te kopen, terwijl dat nog niet eens kan."