Keurmerk online ticketshops: "Beter dan niks"

Gedragsregels EUSTA moeten zorgen voor betrouwbare markt

Atze de Vrieze ,

Het doorverkopen van kaartjes moet transparant en op betrouwbare wijze gebeuren. Dat vindt de onlangs opgerichte branchevereniging EUSTA. Om dat principe ook in praktijk te brengen, komt EUSTA met een gedragscode en een keurmerk, dat per 1 januari in moet gaan. “De leden mogen trots zijn op deze gedragscode,” aldus EUSTA voorzitter Keje Molenaar.

Gedragsregels EUSTA moeten zorgen voor betrouwbare markt

Het doorverkopen van kaartjes moet transparant en op betrouwbare wijze gebeuren. Dat vindt de onlangs opgerichte branchevereniging EUSTA. Om dat principe ook in praktijk te brengen, komt EUSTA met een gedragscode en een keurmerk, dat per 1 januari in moet gaan. “De leden mogen trots zijn op deze gedragscode,” aldus EUSTA voorzitter Keje Molenaar. 

De meest opvallende spelregels: ticketshops moeten te allen tijde duidelijk maken dat ze geen primaire verkooppunten zijn. Ze mogen niet ontrecht de suggestie wekken dat het evenement in kwestie bij de reguliere kaartverkoop uitverkocht is. Ook moet duidelijk zijn wat de oorspronkelijke prijs van het ticket was. Zo zou voor een klant helder moeten zijn waar hij zijn kaarten koopt. Ook zijn in de code een aantal garanties vastgelegd. Wordt een concert afgelast, dan krijgt de klant zijn geld terug. Krijgt een klant om een andere reden geen toegang tot het concert, dan moet een ticketbureau zelfs 120% van de aankoopprijs terugbetalen. Onder meer Pepetickets, Rang1Tickets, Budgetticket, Onlineticketshop, Tickets4U en Worldticketshop beloven zich aan het keurmerk committeren. "Tien bureaus zijn aangesloten", zegt Keje Molenaar. "In totaal zijn er grofweg tien bedrijven, maar deze tien vertegenwoordigen 75% van de markt."

Volgens het begeleidende persbericht zijn de gedragsregels tot stand gekomen in overleg met het Ministerie van Economische Zaken en de Consumentenautoriteit (een dienst van het Ministerie van E.Z.). Dat impliceert een soort goedkeuring, maar daar is volgens de Consumentenautoriteit geen sprake van. “Er is met ons gesproken, maar ons is niet gevraagd om een akkoord”, nuanceert woordvoerder Saskia Bierling. “Ik weet ook niet of wij zo’n goedkeuring gegeven zouden hebben.”

Zo’n goedkeuring zou overigens niet ondenkbaar zijn. Volgens de Consumentenautoriteit is het belangrijk dat een markt helderheid schept voor zijn klanten. “Er is op dit moment geen wettelijke reden waarom het doorverkopen van kaarten niet mag”, zegt Bierling. “Voor de consument moeten alle consequenties van zijn aankoop helder zijn. In zijn algemeenheid geldt: als een markt zijn zaken goed voor elkaar heeft, kan de toezichthouder op afstand blijven.”
"We hebben de Consumentenautoriteit inderdaad niet gevraagd om goedkeuring", beaamt Keje Molenaar. "Wel hebben we zeer kritisch geluisterd naar de wensen van de autoriteit."  

Dat wettelijke verbod komt er wel, als het aan SP Kamerlid Arda Gerkens ligt. Zij diende al een wetsvoorstel in. “Zolang mijn wet er nog niet doorheen is, vind ik dit beter dan niets”, zegt ze. “Maar ik vind de gedragsregels vrij beperkt. Zo is er geen maximum afgesproken voor de winst die je mag maken op een ticket. Nu kun je je zaakjes netjes regelen, en toch tickets vijf keer over de kop laten gaan. Bovendien zijn niet alle winkels aangesloten. Zo is het niet meer dan een regulering van iets dat we in feite helemaal niet willen.” Molenaar heeft geen goed woord over voor het voorstel van de SP. "Een gedrocht van een voorstel", zegt hij. "De SP is altijd overal tegen, waar zijn ze eigenlijk voor? Door zo'n wet jaag je de bedrijven het ondergrondse in. Ze verplaatsen gewoon net over de grens en dan kunnen ze gewoon doorgaan. Het is niet te handhaven. Dan kun je beter zorgen dat het goed en transparant geregeld is."

Woensdag 25 november vindt in Den Haag een ronde-tafel-gesprek plaats met verschillende belanghebbenden en de politiek. Volgens Arda Gerkens zijn onder meer eBay, het VNPF, KNVB, MOJO en Willem Venema daarvoor uitgenodigd.