Ferry Roseboom (Excelsior): “Stopzetting subsidie Tivoli oliedom en jammerlijk”

Utrechtse labelbaas vindt project stationsgebied een gedrocht

Atze de Vrieze ,

Ferry Roseboom, Utrechter en labelbaas van Excelsior is furieus op Gilbert Isabella van de PvdA. De fractievoorzitter stelde donderdagochtend voor de subsidie aan popzaal Tivoli stop te zetten. "Het is gewoon evil. Jij wilt niet meedoen? Dan zullen we je krijgen.”

Utrechtse labelbaas vindt project stationsgebied een gedrocht

Ferry Roseboom, Utrechter en labelbaas van Excelsior is furieus op Gilbert Isabella van de PvdA. De fractievoorzitter stelde donderdagochtend in de behandeling van de programmabegroting voor de subsidie aan popzaal Tivoli stop te zetten. “Oliedom en jammerlijk”, schrijft Ferry Roseboom, in een mail aan de PvdA. “Niet alleen stelt u zich op achter een peperduur ambtelijk gedrocht waarvan de geschiedenis leert dat deze ten dode opgeschreven zijn […], uw rancuneuze optreden tegen Tivoli is machtspolitiek die mij doet denken aan de KVP en de oude Labour-partij. U bevestigt mijn steeds stelliger wordende mening dat ‘mijn oude PvdA’ is verworden tot een regentenpartij die zich met acties als deze totaal onmogelijk maakt.”

Deze zomer werkte Roseboom nauw samen met Tivoli voor zijn festival Into The Great Wide Open op Vlieland. Tivoli-programmeurs Johan Gijsen en Sytse Wils namen daarvoor een deel van de programmering op zich, en ook de promotie en productie waren deels in handen van Tivoli-medewerkers. “Toch bezie ik het Muziekpaleis vanaf de zijlijn”, zegt hij. “Niemand fluistert me iets in. Maar het is mij duidelijk dat de PvdA Tivoli wil straffen, enkel omdat ze kritisch zijn over de exploitatie. Tivoli heeft na rijp beraad besloten dat de plannen voor het Muziekpaleis niet realistisch zijn. Dan ben je niet koppig, dan ben je een goed bestuurder.”

Roseboom ziet de ontmanteling van Tivoli met lede ogen aan. “Ik heb vanaf het begin bad vibes gehad bij dat Muziekpaleis”, zegt hij. “Ik geloof niet dat je drie zulke verschillende instellingen domweg bij elkaar kunt zetten en dat ze dan het beste in elkaar boven halen. Bovendien vind ik het onzin om Vredenburg te slopen. Nee, het is geen mooi gebouw, maar het functioneerde prima. Over vijftig jaar vinden we het vanzelf weer mooi. In plaats daarvan verdwijnt het geld nu in een bodemloze put.”

“Ik heb wel eens gedacht: we moeten een groep oprichten om het oude Tivoli te redden”, zegt Roseboom. “Het is een stuk geschiedenis. Willem van Hanegem ging er dansen met Truus. R.E.M. heeft er gespeeld, de Pixies, The Feelies. Zowel historisch als artistiek is het ontzettend belangrijk om dat soort plaatsen te behouden. In plaats daarvan zetten steden nieuwe zalen neer, zonder ziel, zoals het Patronaat en de Effenaar. Het zou goed zijn een keer een vuist te maken tegen dit soort praktijken. Het is gewoon evil. Jij wilt niet meedoen? Dan zullen we je krijgen.”

De bouw van het Muziekpaleis maakt deel uit van een ambitieuze aanpak van het complete stationsgebied. Het centrum van Utrecht is inmiddels al een paar jaar een bouwput. “Ik fiets al een tijdje om als ik naar het station moet, zodat ik het niet hoef te zien. Als ik naar Hilversum moet, stap ik op in Overvecht. Ik ben uit Amsterdam vertrokken vanwege de Noord-Zuid-lijn, nu hebben we hier precies zo’n gedrocht.” Wat Roseboom betreft is een weg terug nog denkbaar. “Er is nog weinig gebeurd op het Vredenburg, ook al zo’n schande. De bouwput kan nog dicht. Zand erover.”