De laatste der Mohikanen (1): platenzaken in Nederland

De Waterput, Bergen op Zoom

Tomas Delsing ,

Het gaat niet goed met platenzaken de laatste jaren. Daarom gaat 3VOOR12 langs bij winkels die het waard zijn om een stukje voor om te rijden. We openen met een jubilaris: De Waterput in Bergen Op Zoom.

De Waterput, Bergen op Zoom

Het gaat niet goed met platenzaken. Concurrentie van downloads, al dan niet legaal, internetwinkels en grote ketens maakt dat de echte specialist een uitstervend ras is. Daarom gaat 3VOOR12 langs bij de oude rotten in het vak, platenzaken die het waard zijn om een stukje voor om te rijden. Hoe gaat het met deze connaisseurs? Hebben zij het echt zo moeilijk? Of is er licht aan het einde van de tunnel? We openen met een jubilaris: De Waterput in Bergen Op Zoom.

De laatste der Mohikanen, dat gaat eigenlijk op voor alle speciaalzaken, maar misschien wel nog het meest voor de veertigjarige Waterput. Geroemd om de scherpe prijzen en bijzondere instore concerten, is het misschien wel de laatste in zijn soort in de omgeving. Een niet te verwaarlozen deel van de klanten komt zelfs speciaal uit Antwerpen of Brussel naar Bergen op Zoom, om daar een middagje te graven in de omvangrijke vinylcollectie. De pretentieuze metaforische naam - een verwijzing naar de bron van creativiteit die de winkel wil zijn - lijkt hier volledig op zijn plaats.

Bij binnenkomst wordt al snel duidelijk wat De Waterput zo bijzonder maakt. De smalle, diepe winkel biedt niet alleen plaats aan tientallen cd-bakken en rekken, een groot deel van de ruimte is bestemd voor het weer in opkomst zijnde vinyl. Ook wie op zoek is naar merchandise of tweedehands kan bij de Waterput terecht. Als het muziekgerelateerd is, is de kans groot dat het ergens ligt. Dat is ook de kracht van De Waterput, denkt eigenaar Gilly Verrest: “Het beste kun je je specialiseren en in iets onderscheiden. Voor ons zijn dat de instores en ons grote assortiment vinyl, nieuw en tweedehands. Uiteindelijk is het toch een kwestie van de langste adem. Steeds meer speciaalzaken kunnen het hoofd niet boven water houden en geven het op. Daardoor neemt de ‘fysieke’ concurrentie af: mensen komen tegenwoordig zelfs uit Antwerpen en Brussel naar ons omdat zij daar geen goede winkels meer hebben.”

Dat platenzaken het moeilijk hebben staat als een paal boven water. Verrest denkt echter dat de bodem bereikt is: “In de jaren vijftig dacht iedereen dat de radio de platenzaak de das om zou doen, is ook niet gebeurt. In de periode van de overgang van vinyl naar de cd verkocht je stapels cd’s tegelijk, dat gebeurt natuurlijk nooit meer. Mensen blijven wel kopen, maar alleen de echt goede dingen.” Het internet heeft ook een van de andere belangrijke poten, de adviesfunctie, onder de winkel vandaan gezaagd: “Bijna iedereen weet van tevoren al wat hij aan gaat schaffen. Het zoeken vindt thuis achter de computer plaats. Staat tegenover dat veel mensen een bredere smaak hebben gekregen. Ik hoef me voorlopig in ieder geval geen zorgen te maken.” 

Voor de grote ketens is Verrest niet bang: “Natuurlijk maakte ik me zorgen toen de Mediamarkt op een steenworp afstand zijn deuren opende, maar ik heb het niet echt gemerkt in de verkoopcijfers. Eerlijk gezegd springen de tranen me in de ogen als ik hun assortiment bekijk. Bovendien zijn ze vaak een paar weken te laat met nieuwe platen, waardoor wij alsnog stapels Arctic Monkeys kunnen verkopen. Het gaat nu iets minder, over een paar jaar waarschijnlijk iets beter: het zijn schommelingen.”

Meer over De Waterput is te lezen in het boek '40 Jaar De Waterput - De Geschiedenis Van Een Popspeciaalzaak' door popjournalist en parttime-werknemer Willem Jongeneelen. Het boek is online te bestellen of te koop bij verschillende winkels in de omgeving. Meer informatie daarover is hier te vinden.