The Killers: “De wereld wordt een groot New York City”

Rockers willen de grootste band van de wereld worden

Atze de Vrieze ,

Dat het concert van The Killers in maart afgelast werd wegens een terroristische dreiging, moet voor de band niet als een verrassing komen. Niet voor niets noemden ze hun album Day And Age. Deze week haalt de band de schade in, in de HMH, maar vooral op Pinkpop.

Rockers willen de grootste band van de wereld worden

12 maart 2009 gaat bij de Amerikaanse band The Killers de boeken in als een vreemde dag. Pas om half zes slaagt de band er in de Heineken Music Hall in Amsterdam te bereiken, om er even later achter te komen dat de show niet doorgaat. Reden: terroristische dreiging op de ArenA Boulevard. Het is toch al een rare week, want een paar dagen eerder schoot een scholier in Duitsland vijftien mensen dood en ging een Amerikaan op een gewelddadige strooptocht.

'We konden niet wachten om onze nieuwe songs live te presenteren aan het Nederlandse publiek,' zegt een teleurgestelde Ronnie Vannucci Jr., drummer en belangrijkste sidekick van frontman Brandon Flowers. 'Gelukkig was het makkelijk om een nieuwe datum te vinden. We zouden namelijk in de week voor Pinkpop in Amsterdam repeteren. Maar je vraagt je toch elke keer weer af wat mensen beweegt om dat soort dingen te doen.'

Het antwoord zou kunnen zijn: dit is nu eenmaal de tijd waarin we leven. The Killers zouden dat moeten weten, want ze noemden hun derde album Day And Age. Na het branievolle debuut Hot Fuss en de taaie tweede Sam's Town is Day And Age het meest ambitieuze album van de band uit Las Vegas. Het is een poppy plaat met een bombastisch geluid, waarin een muzikaal voorland klinkt van Bruce Springsteen tot David Bowie, van Roxy Music tot Depeche Mode. De band komt soms akelig in de buurt van de kitsch (zie ook de carnavaleske clip bij single Spaceman), maar heeft ontegenzeggelijk verstand van aanstekelijke popmelodieën.

In de teksten doemt een verontrustend beeld op van een wereld op drift. Neem bijvoorbeeld hitsingle Human, een klaagzang op het gebrek aan menselijkheid in de maatschappij, verpakt in mechanische dancerock. 'De wereld begint steeds meer op één groot New York City te lijken,' zegt Vannucci. 'Ik hou van die stad, maar het is er ook erg competitief en kil. Probeer er maar eens een kopje suiker te krijgen bij je buren.'

In Human klinkt Vannucci juist opvallend onmenselijk, haast als een drumcomputer. 'Ik heb normaal een nogal luie stijl van spelen', zegt hij. 'Tot groot ongenoegen van mijn bandgenoten. Ik moest aardig mijn best doen om het zo mechanisch te laten klinken. De drums zijn opgenomen in een afgesloten ruimte, met een kleine drumkit, zonder bekkens. Het grappige is: als je Human uitkleedt en bij een kampvuur speelt, is het gewoon een folkliedje.'

Het tekent The Killers. Debuut Hot Fuss klonk nog redelijk transparant, en zodoende surften de Amerikanen mee op de golf Britse bands die vanaf 2004 de dienst uitmaakte met directe gitaarpopliedjes. In de loop der jaren werden de producties ingewikkelder en de thema's grootser. In de tweede single van Day And Age - Spaceman - beschouwt de band de wereld zelfs vanuit de ruimte. 'Ik beschouw het als een logische groei van onze band,' zegt Vannucci. 'Wij doen alles wat nodig is om een goed liedje tot zijn recht te laten komen. Ik wil mezelf zeker geen kroon opzetten, maar wij hebben wel de ambitie ooit de grootste band van de wereld te worden.'

Day And Age van The Killers verschijnt bij Vertigo/Universal. The Killers spelen op zaterdag 30 mei op Pinkpop in Landgraaf. 29 mei speelt de band in de Heineken Music Hall in Amsterdam.