“Het gaat niet om de financiële winst, maar om het plezier”

Wat nou kredietcrisis?! Stort je geld in muziek!

Renee Hartog ,

De financiële markt bevindt zich momenteel in een diepdonker dal en aan kelderende aandelen in noodlijdende bedrijven is geen rooie cent te verdienen. Nee, dan kun je beter beleggen in muzikale projecten. De winst betaalt zich dan wel niet uit in bankbiljetten, maar wel in de vorm van nog meer goede muziek, mooie albums en eeuwige dank.

Wat nou kredietcrisis?! Stort je geld in muziek!

Beleggen in muziek? Alsof er nog niet genoeg over (het gebrek) aan geld wordt geschreven, gepraat en gedroomd, zou je denken. Nou inderdaad. Maar geloof het of niet, zelfs in deze tijden van crisis zijn er mensen die winst maken met het beleggen van hun geld. Zoals al die muziekliefhebbers die via online muziekplatforms als Sellaband, Bandstocks, Magnatune of MyMajorCompany aandelen kopen van hun favo band, zodat deze een plaat kan maken. Of al die vrienden, familie en trouwe fans die spontaan een donatie doen via de website van de artiest.

“Het lijkt wel of er nieuwe internationale hobby is ontstaan”, zegt Sellaband directeur Johan Vosmeijer. Van over de hele wereld weten mensen zijn website te vinden waar ze vervolgens, niet zelden voor behoorlijke bedragen, aandelen kopen van bands die ze goed vinden. Hoewel het woord ‘aandelen’ doet vermoeden dat er veel geld in te verdienen valt, is de kans volgens Vosmeijer nogal klein dat een band zo enorm succesvol wordt dat alle investeringen worden terug verdiend en er winst wordt gemaakt. “Ja, believers delen mee in de winst die een band maakt als er uiteindelijk een album wordt uitgebracht en verkocht, maar dat gaat echt om geringe bedragen. Er zijn er wel die mij vragen of ze rijk gaan worden als ze 20.000 euro beleggen in die en die band. Ik zeg dan altijd maar: don’t quit your day job”, zegt Vosmeijer lachend.

Volgens Vosmeijer gaat het de meeste ‘believers’, zoals de aandeelhouders van Sellaband genoemd worden, dan ook totaal niet om eventueel financieel gewin. "Het gaat om de nieuwe contacten, vriendschappen die ontstaan met bands en met andere fans, om het plezier. En dan is er natuurlijk altijd het gegeven dat fans van het eerste uur kunnen zeggen dat ze een bandje hebben ontdekt”, zo zegt Vosmeijer. “En de believers krijgen sowieso een cd, genummerd en dus uniek, thuis gestuurd als deze uitkomt. Dat is op zich al hartstikke leuk, en goedkoop, want vanaf tien dollar kun je al een aandeel kopen. Daarbij vermelden sommige bands alle investeerders op de albumhoes.” Maar waar het volgens Vosmeijer dus echt om gaat, is het gevoel van betrokkenheid, de emotionele band die mensen hebben met bepaalde artiesten.

Het Haagse rockbandje So What is zo’n Sellaband succes. In iets meer dan een jaar sprokkelde het viertal de benodigde 50.000 dollar bij elkaar.
En dankzij deze investeringen via Sellaband komt zeer binnenkort het debuutalbum Tiptoes uit. “Eigenlijk is het echt bizar”, zegt drummer Joeri Gordijn. “Een aantal keer zijn er aandelen van boven de duizend dollar gekocht; één keer zelfs van 7000 en ook één van 8000 dollar. Die mensen ken je niet eens, soms komen ze uit Brazilië, of Amerika.” Gordijn gokt dat deze believers denken dat ze ‘echt’ aan het beleggen zijn en dat ze dus grof geld gaan verdienen uiteindelijk. “Die worden ook boos als je niet reageert enzo. Maar de meeste mensen willen gewoon supporten, een bijdrage leveren aan goede muziek. Die vinden het echt alleen maar leuk.“

Bovendien krijgen investeerders vaak iets extra's. Zo krijgen de believers van So What als dank een special edition van Tiptoes met allerlei extra’s in de brievenbus. Ook mogen zij als eerste, voordat heel Nederland de debuutplaat kan kopen, deze beluisteren via hun Sellaband account. “Dat is wel het minste wat we kunnen doen”, aldus Gordijn.

Wat je ook steeds vaker tegen komt, zijn donatiebuttons op websites of myspace pagina’s via welke fans, vrienden en aanverwanten geld kunnen overmaken naar de bankrekening van de betreffende artiest. Zoals bijvoorbeeld Kyteman (ja, die van het hiphoporkest) heeft gedaan. En hoewel er in dit soort gevallen geen sprake is van welke mogelijke financiële winst dan ook, zijn er toch mensen die geld overmaken. “Het gaat dan misschien om een handjevol mensen”, aldus Kyteman’s manager Niels Aalberts. “Minder dan vijf tot nu, bij mijn weten. We zijn ook nog maar drie weken in de lucht. Maar we hebben inderdaad al een klein aantal donaties mogen ontvangen, waaronder zelfs één keer een aanzienlijk bedrag.”  


Ook de ‘online muziek community’ Simuze biedt 'de mogelijkheid om een donatie te doen aan de artiesten die je goed vindt’. En in de loop van de drie jaar dat de site nu bestaat heeft Simuze al een aantal kleine donatie gekregen, zo weet initiatiefnemer Marten Timan, zelf ook actief in een band als bassist van het Utrechtse We vs. Death, te vertellen. “In ruil voor een t-shirt en eeuwige dank”.

“Het geld komt natuurlijk goed van pas, want er zijn nog veel meer ideeën. Maar het gaat hier duidelijk niet om het bedrag”, concludeert Niels Aalberts. “Wat interessant is in dit geval, is het sentiment wat er bij komt kijken. In het geval van die nogal forse donatie stond er op het rekeningafschrift iets in de trant van: dat je nog maar veel toffe dingen mag gaan doen. Blijkbaar zijn er mensen die zien hoeveel die jongens in de muziek stoppen en die dit enorm waarderen.”