Dat het slecht gaat met platenzaken is eigenlijk geen nieuws meer. Ook Free Record Shop verkoopt de laatste jaren zo weinig cd’s, dat het bedrijf heeft besloten zich meer te gaan richten op de verkoop van games. Het bedrijf van Hans Breukhoven bouwt het komende jaar zo’n dertig Van Leest filialen om tot gameshops en sluit tevens het Van Leest distributiecentrum in Eindhoven. “We hebben het zo lang mogelijk willen uitstellen, maar gezien de huidige marktomstandigheden moeten we wel”, aldus Breukhoven.
“In sommige winkelstraten in Nederland zit nu zowel een Free Record Shop als een Van Leest filiaal, met nagenoeg hetzelfde assortiment. Dat ging vroeger prima, maar gezien de huidige muziekmarkt is het zeer moeilijk rendabel te houden”, zegt Breukhoven. “Het gaat al jaren slecht met de muziekverkoop, maar nu moeten ook wij echt maatregelen nemen. En met de verkoop van games gaat het momenteel ontzettend goed.”
Dus worden komend jaar ongeveer dertig Van Leest filialen omgebouwd tot Game Mania winkels. Breukhoven sluit niet uit dat er volgend jaar meer zullen volgen. Game Media, een van oorsprong Belgisch bedrijf, is sinds 2006 onderdeel van de Free Record Shop Holding, net als Van Leest. Het is nog niet bekend om welke filialen het precies gaat. “We zijn nog aan het onderzoeken welke filialen we het beste kunnen ombouwen. Ook moet de ondernemingsraad nog toestemming geven”, aldus Breukhoven, die aangeeft dat er in de winkels geen banen zullen verdwijnen.
Tot de financiële maatregelen behoort ook de sluiting van het Van Leest hoofdkantoor in Eindhoven. De Eindhovense activiteiten zullen worden ondergebracht op het hoofdkantoor van Free Record Shop Holding in Capelle aan den IJssel. Hierdoor zullen zo’n dertig mensen hun baan verliezen.
De Free Record Shops blijven vooralsnog zoals ze nu zijn, met zowel cd’s als dvd’s en games in het assortiment. De winkels krijgen wel een nieuw jasje. Het bekende blauw en geel wordt ingeruild voor een moderner zwart met blauw logo. “De winkels worden wat moderner”, zegt Breukhoven. “Je moet zo nu en dan ook een nieuw pak kopen. Het oude logo is een beetje zeventiger jaren”.