Muziekverkopen dalen opnieuw in 2008

Nederlands product doet het goed

Atze de Vrieze ,

De Nederlandse muziekmarkt heeft opnieuw een moeizaam jaar achter de rug. Dat blijkt uit de jaarcijfers die branchevereniging NVPI vandaag naar buiten brengt. In 2008 daalde de omzet uit muziekverkopen met 7,3 procent, een half procent meer dan de daling in 2007. De verkoop van downloads steeg wel.

Nederlands product doet het goed

De Nederlandse platenindustrie heeft opnieuw een moeizaam jaar achter de rug. Dat blijkt uit de jaarcijfers die branchevereniging NVPI vandaag naar buiten brengt. In 2008 daalde de omzet uit muziekverkopen met 7,3 procent, een half procent meer dan de daling in 2007. In 2008 zijn in Nederland bijna 18 miljoen cd’s verkocht. Dat zijn er ruim een miljoen – en dus 5,5 procent – minder dan in 2007. De prijzen van cd’s daalden bovendien, waardoor de omzet 6 procent lager uitkomt dan vorig jaar. 

De single zet zijn vrije val voort. In 2007 daalde het aantal verkochte exemplaren al met 35 procent, nu is er zelfs een terugloop van 39 procent. De verkoop van dvd’s ontsnapt niet aan de trend: ook daar een omzetdaling van ruim 15 procent.

Er zijn ook lichtpuntjes. Het aantal betaalde downloads steeg net als vorig jaar fors, met 17,5 procent naar ruim 14 miljoen stuks. Dat is goed voor een kleine 5 procent van de omzet. Een bijzondere vermelding is er bovendien voor het Nederlands product. Vier van de tien best verkochte albums kwam het afgelopen jaar van eigen bodem, in totaal bestond 25 procent van de omzet uit Nederlandse muziek. Nick & Simon, Anouk en Marco Borsato scoorden goed. De daling is bovendien een stuk minder groot dan die in Amerika, waar de albumverkopen in 2008 14 procent daalden. 

Dat Free Record Shop vorige week aankondigde zijn focus te verschuiven van muziek naar games, is gezien deze jaarcijfers gerechtvaardigd. De computerspelletjes maken de daling in muziekverkopen ruimschoots goed.