Crisis dwingt festivals tot creativiteit Crisis dwingt festivals tot creativiteit

Parkpop kwart minder inkomsten, ook andere festivals houden hart vast

, Fiona Fortuin

Crisis dwingt festivals tot creativiteit

Parkpop kwart minder inkomsten, ook andere festivals houden hart vast

Fiona Fortuin ,

Parkpop kampt met een vierde minder sponsorinkomsten. “We zijn hard aan het rekenen”, zegt Guus Dutrieux van het gratis Haagse festival. En Parkpop is niet de enige die moeite heeft met het vinden van sponsors. Festivals houden rekening met minder geld. “Maar van het programma zullen we afblijven."

Parkpop kwart minder inkomsten, ook andere festivals houden hart vast

Parkpop gaat gebukt onder de economische crisis. Het Haagse gratis festival dat voor een derde afhankelijk is van sponsors, voorziet momenteel een kwart minder aan sponsorgelden. “We zijn hard aan het rekenen”, zegt Guus Dutrieux van de organisatie. De doorlopende contracten met sponsors blijven ongedeerd, maar Dutrieux noemt het zoeken naar nieuwe een crime. “Parkpop gaat door, maar het is wel zaak om te bekijken hoe we op een creatieve manier kostenbesparend te werk kunnen gaan. De zweep is hopelijk alleen achter de schermen voelbaar, we gaan er vooralsnog vanuit dat de bezoeker het niet zal merken.”

En niet alleen Parkpop, veel festivals merken dat ondernemers terughoudend zijn en aanvragen bij fondsen langer blijven liggen dan normaal. Het gratis openluchtfestival Beeckestijn in Velzen gaat door, al is de organisatie wel bang dat hoofdsponsor Corus zich terugtrekt. “Formeel hebben we nog geen antwoord van ze, maar we houden er rekening mee dat we met een substantieel bedrag minder moeten doen,” vertelt Ron Mellies van Beeckestijn. Mellies is sinds de jaren tachtig betrokken bij het festival, hij heeft ook de flinke economische dip van toen meegemaakt. “En ook toen hebben we het overleefd. Misschien zijn we het door de economische bloei van de laatste decennia afgeleerd, maar belangrijk is nu om zo creatief mogelijk met de situatie om te gaan. Dat betekent meer dingen zelf te doen, zoals de opbouw van het podium of zelf spullen ophalen, scherper inkopen doen, onderhandelen en meer. Maar van het programma zullen we afblijven.”

Het contract met de hoofdsponsor van het Wantijfestival loopt nog, de aankomende editie van het Dordtse festival zal in ieder geval door gaan. Maar of de sponsors makkelijk te vinden zullen zijn? De organisaties is al tegen afwijzingen aangelopen. “Dan wordt er gerefereerd aan de kredietcrisis”, zegt Tom van der Vat van Wantijfestival. Ook de aanvragen bij fondsen lopen nog, waaronder bij VSB, dat nog niet zolang geleden aankondigde het budget te zullen halveren. “Voor 2009 is het goed geregeld, maar voor de toekomst houd ik mijn hart vast. Niet zozeer voor Wantijfestival, maar voor de gehele branche. Bedrijven houden de hand op de knip en wie weet straks het publiek ook wel.”

De organisatie van het festival Appelpop in Tiel is net begonnen met de sponsorwerving. Kees van Keulen die de commerciële zaken waarneemt, merkt dat ondernemers zich afwachtender opstellen. “Al heb ik er wel een goed gevoel bij. We hebben een trouwe club sponsors, maar de komende maand gaan we het zien. Mochten meer sponsors zich verwacht terugtrekken, dan is de aankomende editie nog niet in gevaar. Voor dit jaar is de financiering rond.”

Klomppop in Ovezande speelt op voorhand in op de economische crisis. Voorheen werkte de organisatie met losse tarieven voor sponsors, ditmaal is gekozen voor pakketten, inclusief tariefverlaging. Door henzelf worden ze ook wel gekscherend kredietcrisispakketten genoemd, al is de ernstige ondertoon zeker voelbaar. Toch maakt Klomppop zich vooralsnog geen zorgen. Dennis Sommeijer: “We moeten het vooral van lokale ondernemers hebben. De meeste zijn erg trouw, we hebben positieve geluiden gehoord.”

Gelukkig zijn er ook festivals waar de crisis geen weerslag op lijkt te hebben. Rottepop zag vorig jaar het levenslicht. Een dergelijk jong, nog niet gevestigd festival zou sneller het slachtoffer kunnen worden van de recessie, maar Lucy Beld van Rottepop zegt met overtuiging geen moment te hebben getwijfeld aan een vervolg. “Direct na de eerste editie zijn we met de sponsors rond de tafel gaan zitten, we kregen al snel toezeggingen voor nieuwe samenwerkingen. Voor dit jaar en volgend jaar is er al getekend met een hoofdsponsor.”

nu op 3voor12