Case Closed: Muziek.nl populair dankzij 35-plus Googelaar

“Binnen één dag was het Coldplay verslag 5.000 keer bekeken”

Fiona Fortuin ,

In april lanceerde Universal Music samen met Xingo een nieuwe muzieksite: Muziek.nl, bedoeld voor 35-plus muziekliefhebbers. Na acht maanden is het streefgetal aan bezoekers gehaald. Maar of ze nu ook echt de 35-plusser bereiken? “Het verslag van Ray Davies in Carré werd binnen no time door 2.000 mensen gelezen. En dat zijn toch voornamelijk oudere mensen die naar het concert zijn geweest.”

“Binnen één dag was het Coldplay verslag 5.000 keer bekeken”

In april lanceerde Universal Music samen met Xingo een nieuwe muzieksite: Muziek.nl, bedoeld voor 35-plus muziekliefhebbers. Jarenlang was de domeinnaam al in bezit van de  platen-maatschappij, om in alle rust op zoek te gaan naar goede samenwerkende partijen. Die werd uiteindelijk gevonden in de muziekuitgever.

Die dag in april werden tijdens de presentatie allerlei plannen ontvouwd. De meeste daarvan zijn acht maanden later reeds uitgevoerd. Een onafhankelijke redactie, opgezet door Xingo, is draaiende. Hoofdredacteur Marc Brekelmans stuurt zo’n dertig medewerkers aan. Zij schrijven onder meer concertverslagen, interviews en recensies. “We trekken nu gemiddeld 100.000 bezoekers per maand, en dat aantal stijgt nog altijd zonder dat we echt een marketingoffensief zijn gestart”, vertelt Tijs Tacken die vanuit Universal betrokken is bij de site. Universal bemoeit zich overigens niet met de inhoud van de site, maar is wel zijdelings betrokken bij de ontwikkelingen.

Maar of de site ook echt de beoogde doelgroep bereikt, is niet met zekerheid te zeggen. Een onderzoek moet daar volgend jaar duidelijkheid over geven. Toch denkt Muziek.nl al aardig in de goede richting te zitten. “Je merkt dat verslagen van bijvoorbeeld Coldplay goed gelezen worden. Een verslag van hun optreden in het Goffertpark is binnen een dag 5.000 keer bekeken. Ray Davies in Carré haalde binnen no time ook 2.000 bezoekers. En dat zijn toch voornamelijk oudere mensen die naar het concert zijn geweest.”

Er is dan misschien niet veel ruchtbaarheid aan Muziek.nl gegeven, de site is er op gebouwd dat de content snel vindbaar is met Google. “Via Google halen we veel nieuwe bezoekers binnen.” Maar op sommige punten is Muziek.nl iets te ambitieus geweest. Voor afgelopen najaar stonden zowel een fysieke versie van de site op de planning en een downloadstore. Beide plannen zijn nog niet uitgevoerd. “Maar we zijn er nog wel mee bezig. Over het magazine zijn we nog volop in gesprek, onder meer met Xingo. Aan de downloadshop wordt hard gewerkt, maar we vinden hem momenteel nog niet onderscheidend genoeg. Je wilt geen tweede Itunes brengen, die bestaat al. Ons streven is om hem voor de zomer online te kunnen zetten.”