Welcome To The Future: een gemoderniseerde hippie commune

De kaarten worden door de meiden geschud

Fiona Fortuin ,

Loco Dice, die stoere gespierde man met tatoeages op de armen, als opperhoofd van een hippie commune. Wie had dat ooit gedacht? Wanneer de dj aan het einde van de avond op de Main van Welcome To The Future staat, komen de hippies uit alle hoeken vandaan om de dag samen af te sluiten. Het jonge Welcome To The Future ontpopt zich na slechts drie edities als technofestival met de meest unieke, ontspannen sfeer.

De kaarten worden door de meiden geschud

De eerste DJ-sets staan online. Scroll naar beneden en zie daar rechts onderaan de pagina opnames van o.a Rejected, Tobi Neumann, Agnes.

Loco Dice, die stoere gespierde man met tattoeages op de armen, als opperhoofd van een hippie commune. Wie had dat ooit gedacht? Wanneer de dj aan het einde van de avond op de Main van Welcome To The Future (WTTF) staat, komen de hippies uit alle hoeken vandaan om de dag samen af te sluiten. Hippies met vlechten of kralen in het haar, ontblote bovenlijven en op blote voeten. Het jonge Welcome To The Future ontpopt zich na slechts drie edities als technofestival met de meest unieke, ontspannen sfeer.

Met een professionele club als ID&T aan de zijde, kon WTTF bij de start van het festival drie jaar geleden het houtje-touwtje werk en de kinderschoenen overslaan. Alleen is vorig jaar het nieuwe podium Backyard toegevoegd, verder is er niets aan de inrichting in 't Twiske veranderd.

Voor de organisatie lag de uitdaging dit jaar dan ook meer bij de inhoud. De naam zegt eigenlijk al genoeg: WTTF richt zich op nieuwe ontwikkelingen binnen de techno, ook wanneer de trend zich meer richting house begeeft. En dan niet van die piemeltjeshouse, maar de stijl dichterbij de wortels: classic house. Er is zelfs een heel podium aangewijd: de Future stage, waar Agnes en Casper Tielerooy & Thomas Martojo de meest boeiende sets neerzetten.

Niet dat WTTF nou alleen maar vernieuwend bezig is. Het piepjonge festival laat ook al oude bekende voorbij komen. Zo tekenen Boris Werner, Rauwkost en Amsterdam 661 voor een tweede keer voor een plek op de line-up. De improvisatie supergroep Amsterdam 661 zou eigenlijk eenmalig zijn, toch staan de zes producers- Julian Chaptal, Kabale und Liebe, Lauhaus, Boris Werner, David Labeij en Gert van Veen- na een jaar stilte weer op het festival, omdat 'baas' Van Veen ze niet eerder met zijn allen weer bij elkaar kreeg. De jongens hebben zichtbaar plezier op het podium, er wordt gedold en gelachen, wat hun optreden alleen maar ten goede komt. Hun optimisme is terug te horen in de muziek. Alleen ontbreekt de gehoopte spanningslaag, zoals je die bij improvisatie mag verwachten.

Maar hoezeer de organisatie zich ook bekommert om de line-up, de sterkste ankeiler van het festival staat niet op de time-table vernoemd: de unieke sfeer. Op Welcome To The Future lopen gemoderniseerde hippies rond. Het is alsof iedereen voor aankomst de Wikipedia pagina over de Flowerpower beweging heeft gelezen: de meisjes met vlechtjes of kraaltjes in het haar en bloemtjesjurken en de jongens met ontbloot bovenlijf zitten over het hele terrein verspreid op de grond. Het zijn hippies die van moderne gemakken worden voorzien: de zelfgemaakte macrobiotische sapjes gaan niet mee in de linnen tas, de vitaminen worden gehaald bij de strak gestylde Vitaminenbar. Voor de avond wordt niet moeilijk gedaan over veranwoorde gerechten, friet is prima- al zijn de aardappelen biologisch, dat dan weer wel. En de nodige inspiratie kun je op het terrein net als een kroket op geheel Nederlandsche wijze uit de muur trekken.

Zelfs zonder vlecht in het haar ga je je een hippie voelen, te meer door de entourage: de Mainstage is aangekleed als een zonnebloem en de Future stage is half verscholen achter struikgewas, met tussen de stages hangmatten en wigwams. Wie creatief met verf wil zijn kan een schaars gekleed model naschilderen. Gewoon omdat het kan. En nergens ga je zo bloemrijk naar de wc als hier, waar de letters W en C met bloemen zijn geschreven. Zeker met het mooie weer van vandaag werkt die ongedwongen sfeer uitnodigend. En dat is iets wat vooral veel meiden aanspreekt. Waar vaak op technofestivals de langwerpige genitalien overheersen, worden op Welcome To The Future de kaarten door het vrouwelijke geslacht geschud. En dan niet alleen voor de podia, maar ook erop. En dan vooral in de Backyard waar het dames duo Naald & Draad krijgt ondanks wat schoonheidsfoutjes de lege plekken vult en de jonge Johanna Mercker heel profi achter de draaitafel staat.

Welcome To The Future toonde zich dit jaar dus in de breedte. Een rondje over het terrein bracht je langs stevige techno van Secret Cinema, soulvolle house van Makam, orientaal georienteerde techno van 2000 & One en de feesttechno van Karotte. Maar eigenlijk ging er niets boven een ding: de sfeer.

De dj-sets die zijn opgenomen volgen later deze week.