Artiestenapp Mupps richt zich op de interactie

De strijd om het mobiele muziekplatform is begonnen

Ron van der Sterren ,

Wordt Mupps het mobiele platform voor artiesten? Bedenker Erwin Blom durft die voorspelling niet te doen. Wel denkt hij met zijn vandaag gelanceerde app iets te kunnen toevoegen aan bestaande mogelijkheden.

De strijd om het mobiele muziekplatform is begonnen

Het begon met Nine Inch Nails. In Nederland claimde Don Diablo de eerste te zijn met een iPhone app. Waar of niet, hij begreep dat het mobiele platform - met Apple's iPhone als vlaggenschip van de beweging - de toekomst heeft voor artiesten. Altijd online, rechtstreeks en live contact met je idool. Of met je fan, als je het vanuit de artiest bekijkt. Dat laatste is een belangrijk onderdeel van het woensdag gelanceerde en uit Nederland afkomstige Mupps, het platform dat artiesten op eenvoudige manier toegang biedt tot de wondere wereld van iPhone. 

Nog even voor de mensen onder ons zonder iPhone: een app is een klein programma dat je op de telefoon van fabrikan Apple kunt installeren. Laat je niet te snel afschrikken, dat laatste gaat net zo makkelijk als een nummer bellen uit je adresboek. En programma is een breed woord. Je hoeft niet op cursus om een goede iPhone app te kunnen gebruiken. In de praktijk zijn veel apps vaak een mix van slimme bestaande internettoepassingen, aangeboden in een simpele interface. De muziekapps die er nu zijn, hebben veel weg van een mobiele website, op maat gemaakt om met fans te communiceren en ze te voorzien van informatie, muziek, filmpjes en foto's.

Op maat maken kan vele vormen aannemen. En dus zijn er ook meerdere aanbieders. Mobile Roadie haalde eerder 3VOOR12 omdat Don Diablo als eerste Nederlandse artiest met een iPhone app kwam. Niet veel later bracht Excelsior haar artiesten ook onder in een Mobile Roadie App. Textures en ook André Rieu kozen voor het grote Amerikaanse muziekplatform iLike, dat een behoorlijk geavanceerde app aanbiedt, met onder andere een blog, concertagenda, twitterintegratie, streaming audio en video, gekoppeld aan de voordelen van het al bestaande iLike platform, dat weer aansluit op sites als Facebook.

Sinds vandaag komt het Nederlandse Mupps daar bij als aanbieder. Ook met een blog, twitterintegratie, video's, foto's, maar zonder streaming audio en concertagenda in de app, twee voor de hand liggende onderdelen. Toch maakt bedenker Erwin Blom (ja, ook de bedenker van 3VOOR12) zich geen zorgen over de underdog positie: "Kunnen wij wel opboksen tegen iLike? Ik vind die vraag niet zo interessant. Als je daar nerveus van wordt, moet je er niet aan beginnen. Bovendien geloof ik niet dat één speler de hele markt zal bedienen. Je kunt je binnen die markt ook onderscheiden door een regio beter op maat te bedienen, straks de coolste templates te hebben of de makkelijkste mobiele communicatietools te bieden."

Dat laatste is iets waar Mupps nu al aan werkt. In de volgende update hoopt Blom behalve een concertagenda toe te voegen ook het live bloggen een niveau hoger te tillen: "De iPhone moet ook voor de artiest genoeg zijn om Mupps te vullen. Een nummeridee, gespeeld in de tourbus, opgenomen en direct gepubliceerd met de iPhone, dat kan straks."

Daarnaast denkt Blom dat Mupps als concept nu al onderscheidend is: "Eerlijk is eerlijk, dat er geen muziek te beluisteren is, heeft zeker te maken met de moeite die het kost om zoiets rechtentechnisch goed te regelen. Maar ook vanuit de gedachte van wat zo'n app kan zijn, is het niet zo raar om dat weg te laten. Een app waarmee je een band op de voet kunt volgen, waarin je direct kunt communiceren met je idolen, die is overduidelijk bedoeld voor fans. En fans hebben die muziek natuurlijk al. Mupps richt zich juist op die interactie tussen artiest en fan die dit kleine mobiele apparaat binnen handbereik heeft gebracht."

Een ander belangrijk verschil tussen Mupps en de andere app-platforms voor artiesten is de hoofdingang. Bij Mupps is dat niet de artiest. Wil je een parallel trekken met gewone websites, dan is het voorbeeld van Myspace verhelderend. In plaats van losse bandsites vind je als muziekliefhebber op Myspace muziek en info van heel veel artiesten. Wil je iets weten of horen, dan tik je eerst Myspace.com/bandnaam, dan pas Bandnaam.com. Zo wil Mupps muziekliefhebbers ook beter bedienen op de iPhone. Blom: "Als je tien artiesten-apps op je telefoon hebt waar af en toe iets gebeurt, dan is dat best onhandig. Het kan heel goed dat Kyteman even een tijdje niet blogt, maar wellicht is Voicst op dat moment aan het touren en twittert en fotografeert veel. Als het aantal artiesten in Mupps groeit, kan de fan zijn eigen lijstje van favorieten maken en die artiesten volgen met een app in plaats van tien losse."

Of de onderscheidende punten die Blom noemt, genoeg is, zal de fan bepalen. Drie aanbieders van iPhone app platforms voor artiesten:

MOBILE ROADIE

  • Ingang via artiesten app (Don Diablo) of via label app (Excelsior)
  • Focus op aanbieden van materiaal aan fan
  • Direct te beluisteren tracks
  • iTunes shop integratie
  • Blog
  • Foto's
  • Video's
  • Los prikbord, niet gekoppeld aan Twitter
  • Voor de artiest: 400 euro
  • Voor de fan: gratis

MUPPS

 

  • Ingang via Mupps app (Voicst, Kyteman, Fakkelbrigade, Drive Like Maria, Michiel Veenstra)
  • Focus op communicatie tussen artiest en fan
  • Geen direct te beluisteren tracks
  • iTunes shop integratie
  • Concertagenda: versie 1.1
  • Blog
  • Foto's
  • Video's
  • Twitter integratie
  • Voor de artiest: 500 euro
  • Voor de fan: gratis

ILIKE

  • Ingang via band app
  • Advertenties van iLike als band app gratis wil aanbieden
  • Direct te beluisteren tracks
  • iTunes shop integratie
  • Blog
  • Foto's
  • Video's
  • 'Games' (fotopuzzel)
  • Voor de artiest nu rond de 75 euro, binnenkort 150 euro
  • Voor de fan: bepaald door de artiest, van gratis tot 1 euro