Florent Luyckx: “Dat Giel Beelen bij 3FM bleef was het grootste compliment” Florent Luyckx: “Dat Giel Beelen bij 3FM bleef was het grootste compliment”

Zendercoördinator over zijn vertrek bij 3FM

, Fiona Fortuin

Florent Luyckx: “Dat Giel Beelen bij 3FM bleef was het grootste compliment”

Zendercoördinator over zijn vertrek bij 3FM

Fiona Fortuin ,

Voor het eerst heeft hij het gevoel: “Als ik het nu laat vallen, gaat het niet kapot. 3FM is niet langer breekbaar.” Florent Luyckx over zijn vertrek bij het radiostation. “Het is bekend dat luisteraars moeilijk tegen verandering kunnen, verzet was wel te verwachten. Het was wel opvallend hoe lang die weerstand overeind blijft.”

Zendercoördinator over zijn vertrek bij 3FM

Voor het eerst heeft hij het gevoel: “Als ik het nu laat vallen, gaat het niet kapot. 3FM is niet langer breekbaar.” Florent Luyckx vertrekt na zeven jaar als zendercoördinator bij de radiozender. Volgens hem is dit het juiste moment om te vertrekken. “Er zit nu een club makers die net zoveel hebben met hun eigen programma’s, als met die van een ander. Die binding heeft van 3FM een echt station gemaakt.”

De aanstelling van Luyckx in 2002 ging niet ongemerkt voorbij. Het ging bergafwaarts met 3FM, dus werd gezocht naar een andere richting. Allemaal onder leiding van de nieuwe zendercoördinator. De zender, die tot die tijd vooral uit losse brokken bestond, moest één gezicht krijgen.

Het grootste compliment voor zijn koerswijziging ontving Luyckx in het najaar van 2007. Het contract met Giel Beelen naderde zijn einde. “Hij vertelde me dat hij bij de concurrenten het dubbele kreeg aangeboden, maar desondanks toch bij 3FM bleef. Dat was het bewijs dat we goed bezig waren. En ook een belletje van een FunX collega tijdens Serious Request heeft me veel gedaan. Deze vertelde mij: ‘Florent, je weet dat ik moslim ben. Ik zit hier nu met mij vriendin op de bank te kijken naar Serious Request op televisie. Het is zo te gek. Als dit het kerstgevoel is, dan kopen wij een kerstboom.’ Als medium wil je niet alleen iets maken, je wilt ook iets teweegbrengen. Dat is gelukt.”

Dat Luyckx iets goed heeft gedaan, blijkt ook uit een recent marktonderzoek dat hij erbij haalt. “Hieruit blijkt dat 3FM de nummer 1 favoriete radiostation is voor mensen tussen de 15 en 35 jaar. Precies de doelgroep waar wij ons op richten. Ons merk is sterker dan ooit.”

Maar in zijn beleidsvoering  stuitte Luyckx ook tegen kritiek. Ten bate van het nieuwe profiel werd het bekende 3FM kuiken vaarwel gezegd, evenals dj’s als Henk Westbroek en Isabelle Brinkman. Dat werd hem niet altijd in dank afgenomen. “Het is bekend dat luisteraars moeilijk tegen verandering kunnen, verzet was wel te verwachten. Het was wel opvallend hoe lang die weerstand overeind blijft.”

Een veel gehoorde kritiek op de vernieuwde radiozender was het besluit tot horizontale programmering. 3FM zou alsmaar hetzelfde klinken; ochtend, middag en avond. En de muzikale vrijheid zou naar de achtergrond verdwijnen. Luyckx nu: “Zo compleet anders is 3FM niet geworden. We zijn niet minder alternatieve muziek gaan draaien, we staan nog altijd met onze blote voeten in de rock. Tien jaar geleden, toen waren we juist ontzettend commercieel. Als je naar een playlist van toen kijkt, zie je dat r ’n b hits domineerden. De toon, die is wel anders. De luisteraar wordt meer uitgenodigd mee te doen.”

Bij 3VOOR12Radio op 3FM zegt hij wel dat die beweging van rock naar meer alternatieve pop merkbaar is geweest. “Maar die stap heeft zowel 3FM als 3VOOR12 goed gedaan. 3VOOR12 is op de radio een wezenlijk onderdeel van de zender geworden. Veel sneller stromen nummers op de playlist van 3VOOR12 door naar de playlist van overdag. 3VOOR12 wordt nu ook veel beter beluisterd, het bereik en dus de impact is groter geworden.”

Moet hij iets noemen, dan trekt hij het vertrek van dj Ruud de Wild in 2004 zich het meest persoonlijk aan. “Via hem ben ik bij 3FM terecht gekomen. Hij stimuleerde mij om deze baan aan te nemen. Zijn vertrek was dan wel meer de schuld van het systeem, van het publieke bestel, toch trok ik het me erg aan.”

Luyckx gaat nu als CEO aan de slag bij Y&R Not Just Film, het communicatiebureau dat de marketingcampagnes van de radiozender ondersteunt. “Ik hou van 3FM, als ik er op deze manier nog bij betrokken kan zijn, vind ik dat mooi.”

nu op 3voor12