22-jarige monopolist in merchandise

“Dit is wat bands blijkbaar nodig hebben”

Fiona Fortuin ,

Esther Lutgendorff, 22 jaar, monopolist. Sinds enkele jaren heeft ze haar eigen bedrijf in ‘merchandise service’: voor verschillende bands is Lutgendorff de vaste dame achter de stand. Het gaat zo goed, dat ze nu drie mensen in dienst heeft. “Ik ben redelijk goedkoop om in te huren en daar krijgen bands veel omzet voor terug.”

“Dit is wat bands blijkbaar nodig hebben”

Een eigen bedrijf in ‘merchandise service’, als enige in Nederland. Bij toeval is de 22-jarige Esther Lutgendorff er ingerold. De afgestuurde Kunstacademicus kwam na een optreden van Spinvis in 2005 toevalligerwijs achter de merchandise te staan. “Waarop ik besloot wat mee te helpen.” Aan het einde van de avond kwam Excelsior baas Ferry Rosenboom naar haar toe, of ze de volgende dag weer mee wilde helpen. “Daar was ik wel voor in. Vanaf dat moment heb ik alle concerten gedaan. Jeroen Kleijn speelt naast Spinvis, ook in Johan. Dus toen die band op tour ging, werd ik ook gevraagd daar de merchandise te verzorgen.”

Een vast tarief werd afgesproken en andere bands, ook buiten de Excelsior stal, meldden zich achter elkaar bij haar aan. Haar eigen bedrijf is dan al snel een feit: Ka-Ching! Merchandising. “Dit is wat bands blijkbaar nodig hebben. Een vast iemand waar ze op kunnen rekenen, de administratie en bestellingen bijhoudt, en goed weet te verkopen.” Haar record ligt op 2400 euro, na een uitverkochte Spinvis show in Paradiso. “En Pete Philly & Perquisite zijn ook een goudmijn. Ik zorg voor een goede, representatieve stand en ik ben een makkelijke prater. Ik denk dat dat wel zijn voordeel heeft.”

Nu werkt ze voor elf bands, van Voicst tot aan Boris en soms ook Engelse bands als The View. Zes avonden in de week staat ze achter een stand, elke nacht komt ze rond twee uur weer thuis. Overdag runt ze de webshops voor Kyteman, Aqua de Anique en Nobody Beats the Drum. Sinds kort heeft ze drie mensen in dienst, die op oproepbasis voor haar aan de slag gaan.

Met Ka-Ching! Merchandise bezit Lutgendorff in zekere zin een monopoliepositie. “Zover ik weet ben ik de enige die dit doet, maar ik hou geen Microsoft bedragen aan. Ik ben redelijk goedkoop om in te huren en daar krijgen bands veel omzet voor terug.” Er zijn wel bedrijven die in de merchandise werken, zoals Thanx, maar die doen grote producties. Ik wil dat niet, ik wil groot worden door klein te blijven. Kleine clubs hebben meer charme, zijn intiemer en het werk blijft persoonlijker.”

Momenteel is ze weer mee met Spinvis. “Spinvis heb ik nu misschien al wel zo’n 200 keer gezien, maar vervelen gaat het nooit. Ik ben een onderdeel van de productie, voel me als een trotse moeder in de coulissen.”