“So how’s the financial crisis been treating you guys?”. Een half gevulde bovenzaal van Paradiso grinnikt om de opmerking van Marty Marquis, gitarist en tweede zanger/tekstschrijver van Blitzen Trapper. Eric Earley is de belangrijkste tekstschrijver en arrangeur van de band. Met zulke namen (en initialen) kun je natuurlijk niet anders dan muzikant worden. Dat beamen de heren in een gesprek, enkele uren voor het optreden. Ze zweren bovendien niets te verlangen dan wat het leven ze op dit moment brengt. “Als ik thuis ben doe ik niets liever dan rondrijden op mijn fiets.”
Het vorige album Wild Mountain Nation (2007) betekende de doorbraak van het zestal uit Portland, Oregon. De magere opkomst maakt wel duidelijk dat het woord ‘doorbraak’ binnen de alt-country/roots context moet worden gezien. Vorig jaar tekende de band bij het hippe alternatieve label Sub Pop, recent verscheen daar de vierde langspeler Furr. Een wederom breed geprezen album waarop Earley’s grote tekstschrijverstalent nog meer tot wasdom komt. “Wat we ook maken, het eerlijke tekstschrijverschap moet centraal staan,” aldus Earley. “Maar ik blijf de ruimte nemen om te experimenteren. Als ik een dancebeat onder een traditioneel countryliedje wil zetten, moet dat kunnen.”
Earley is het middelpunt van de band. Sinds de formatie in 2000 schrijft hij vrijwel alle teksten en arrangementen. Marquis verzekert me dat dit nooit onderwerp van strijd is geweest. “We zijn geen twintig meer, sowieso hebben we het elkaar nooit echt moeilijk gemaakt. Daarnaast heeft iedereen weer andere ambities en specialisaties. Alles staat wel in het teken van de band. Zo maakt iemand de site en werken andere bandleden aan het artwork.” Blitzen Trapper is een bijzondere groep artiesten uit een bijzonder deel van Amerika. “Het beste deel,” volgens de heren. Het dagelijks leven back home staat in groot contrast met de heksenketel on tour. Thuis genieten de bandleden van een simpel en nederig plattelandsbestaan. Marquis is net vader geworden en Earley rijdt, bij gebrek aan een rijbewijs, graag rond op zijn fiets.
Terug naar de opmerking tijdens het optreden. Opvallend genoeg zegt het tweetal ‘De Crisis’ al lang te hebben zien aan komen. Earley is kritisch over zijn thuisland, specifiek over de gevolgen van acht jaar Bush. “We hebben in Amerika de afgelopen jaren veel moois verloren. Tegelijkertijd heb ik goede hoop voor de toekomst. Dit is een overgangsperiode. Veel zaken raken op hun einde. Neem bijvoorbeeld de afhankelijkheid van olie.” De heren wijzen op de stijgende kosten voor tourende bands. Volgens Earley komen er nu al minder Amerikaanse bands naar Europa. “Dat zal alleen maar verder dalen. Het kan niet anders dan dat livemuziek weer een voornamelijk regionale aangelegenheid wordt.” Die avond toont Blitzen Trapper, met een sterk optreden, nog maar eens wat we in Europa dan allemaal zouden moeten missen. Het schetst een droevig toekomstbeeld.
Furr verscheen op Sub Pop/Konkurrent
Blitzen Trapper schetst somber toekomstbeeld
“Touren wordt te duur”
Onlangs bracht het Amerikaanse Blitzen Trapper zijn vierde album Furr uit via het gerenommeerde alternatieve Sub Pop label. Een album dat wederom bol staat van nostalgie, afgewisseld met hoop en futurisme. “Wat is dat: leven in het verleden? We rijden toch in auto’s!”