Ook Haarlem ontkomt niet aan de kaalslag in het platenzakencircuit. Begin 2009 valt het doek voor Funky Harlem, een kleine speciaalzaak, waar klanten terecht kunnen voor hiphop, jazz, reggae en andere zwarte muziek. De winkel bestaat pas sinds 2004, maar ziet zichzelf nu overbodig worden. “Ik zag natuurlijk ook wel dat het niet goed ging met de platenindustrie, maar ik had goede hoop dat er een omslagpunt zou komen”, zegt eigenaar Rogier Oostlander. “Dat mensen weer fysiek zouden gaan shoppen. Je moet bedenken: toen ik begon hadden nog veel mensen angst voor het internet. Mensen durfden niet op internet te betalen en de onzichtbaarheid van winkels stond mensen tegen. Die barrières zijn de afgelopen jaren volledig verdwenen.”
Funky Harlem is niet de eerste platenzaak in de regio die sluit. In Amsterdam sloten kort na elkaar Brutus, Boudisque en Get Records. In Haarlem verdween een paar jaar terug de Plaatboef. “Er is in Haarlem weinig meer over”, zegt Oostlander. “Dat is wel jammer.” Jammer of niet, dat het bestaansrecht van platenwinkels onder druk staat, is geen verrassing meer. Illegale downloads en goedkope internetwinkels halen hen de wind uit de zeilen. Niet alleen grote concerns als Free Record Shop merken daar de gevolgen van, maar ook speciaalzaken. Je hoeft immers de deur niet meer uit om die ene speciale plaat te vinden. “Mensen vinden het juist leuk om koopjes te jagen op internet.”
Zoals veel mensen begon ook Oostlander zijn eigen platenzaak niet met het idee rijk te worden, maar om een jongensdroom uit te laten komen. “Ik dacht: we gaan het gewoon proberen, kijken hoe ver ik kom. Ik had wel de illusie met een culturele missie bezig te zijn.” Oostlander maakt het zichzelf niet makkelijk. Hij richtte zich op de muziekstijlen die hem persoonlijk aanspreken en beperkte zich op het traditionele formaat: Funky Harlem verkoopt alleen vinyl. Met name de toenemende populariteit van cd’s en mp3’s onder dj’s hebben de winkel geraakt. “Toen ik begon, kwamen er elke vrijdag en zaterdag vlak voor sluitingstijd wel een paar dj’s om een stapel hits in te slaan voor het weekend. Maar die tijd is voorbij. Vinyl is traag. Alles circuleert al op internet, pas weken later komt een plaat uit.”
Een revival van het vinyl, waar sommige collega’s van spreken, heeft Oostlander niet opgemerkt. “Eens in de zoveel tijd duikt er een artikel op in de krant dat jonge muziekliefhebbers weer vinyl kopen, maar dat is onzin. Soms komen er wat vinylkopers bij, maar aan de andere kant verdwijnen ze weer.” Failliet dreigde Oostlander overigens niet te gaan. Zo zou hij nog redelijke inkomsten kunnen halen uit online verkoop van platen. “Maar ik heb nooit de ambitie gehad om datatypist te worden. En dan aan het eind van de dag met een steekwagentje naar het postkantoor.”
Haarlemse vinylwinkel Funky Harlem stopt ermee
“Mensen vinden het leuk om op internet op koopjes te jagen”
Platenzaak Funky Harlem verdwijnt. De speciaalzaak in de Haarlemse binnenstad ziet zich achterhaald door het internet. "Toen ik begon hadden nog veel mensen angst voor het internet. Mensen durfden niet op internet te betalen en de onzichtbaarheid van winkels stond mensen tegen. Die barrières zijn de afgelopen jaren volledig verdwenen.”