Online ticketbureaus niet onder de indruk van initiatiefwet SP en CDA

“Secondary ticketing bestaat als sinds de gladiatoren”

Kamerleden Arda Gerkens (SP) en Nicolien van Vroonhoven (CDA) hebben donderdag een initiatiefwet ingediend om de woekerprijzen op de online ticketmarkt aan banden te leggen. De wet moet het verbieden een ticket voor een cultureel of sportevenement door te verkopen voor meer dan de aanschafprijs. De ticketbureaus vinden zichzelf juist toegevoegde waarde hebben.

“Secondary ticketing bestaat als sinds de gladiatoren”

Kamerleden Arda Gerkens (SP) en Nicolien van Vroonhoven (CDA) hebben donderdag een initiatiefwet ingediend om de woekerprijzen op de online ticketmarkt aan banden te leggen. De wet moet het verbieden een ticket voor een cultureel of sportevenement door te verkopen voor meer dan de aanschafprijs. “Bijvoorbeeld tot 1250 euro voor een kaartje voor het EK voetbal, of 150 euro voor een kaartje voor Marco Borsato”, aldus Gerkens. “Je ziet voor het festivalseizoen de kaarten ook alweer sterk stijgen.”

De laatste jaren zijn online ticketbureaus sterk in opkomst. Ze trekken de aandacht met namen als Tickets4u en Budgetticket, maar in feite betaal je soms meer dan twee keer de originele prijs. “Onderzoekers in de Amerika schatten dat circa 15 à 20 procent van de tickets op de zwarte markt belandt”, zegt Gerkens. Het initiatief beperkt zich tot sport- en cultuurevenementen, omdat die belangrijk zijn voor de overheid. “We steken er nota bene subsidie in om ze toegankelijk te houden!"

De initiatiefwet treft niet alleen de handelaren die grote hoeveelheden tickets opkopen, maar ook de normale concertbezoeker die een extra kaartje koopt om het voor veel geld te verkopen. “Ook dat is dan verboden, maar het is ons in eerste instantie te doen om de handelaren”, zegt Gerkens. “Je kunt in een wet geen uitzonderingen maken.” De wet is vandaag ingediend bij de Raad van State. Die moet een advies geven, voordat de Kamer erover zal stemmen. D66 en GroenLinks hebben in een eerder stadium aangegeven voor zo’n wet te voelen, maar hebben het definitieve voorstel nog niet gezien.

Volgens de ticketbureaus zit de zaak heel anders in elkaar. Eigenaar Mantjes van Tickets4u: “Er zijn genoeg mensen die gewoon geen zin hebben om precies bij te houden wanneer kaarten in de verkoop gaan. Of ze willen afwachten of het mooi weer wordt voor ze naar een zomerfestival gaan. Die mensen zijn bereid meer geld uit te geven bij bedrijven als het onze.” Volgens Mantjes maakt zijn bedrijf simpelweg gebruik van de marktwerking. “Als de nieuwe Playstation uitkomt en direct uitverkoopt, verschijnen die apparaten ook voor meer geld op internet. Het is een kwestie van vraag en aanbod.”

Ook Daniel Nathrath van Viagogo ziet geen kwaad in secondary ticketing. Hij is woordvoerder in Duitsland van Viagogo. Het bedrijf koopt zelf geen partijen tickets op, maar stelt mensen in staat hun eigen tickets door te verkopen. Een variant op Marktplaats dus, maar dan specifiek gericht op tickets. Op de site zijn kaarten te koop voor concerten, maar ook voor bijvoorbeeld het EK Voetbal. “Secondary ticketing bestaat al sinds de gladiatoren”, zegt hij. “Vroeger moest je een kaartje kopen van onbetrouwbare mannetjes buiten het stadion. Het is in het belang van de fan om een transparante markt te hebben. Wij nemen het risico voor een transactie op Viagogo. Het EK Voetbal is een goed voorbeeld. In Duitsland hebben twee miljoen mensen geprobeerd kaarten te krijgen voor de wedstrijden, terwijl er maar ongeveer 14.000 beschikbaar waren. Zonder bedrijven als het onze zou je maar 1 procent kans hebben een ticket te bemachtigen.” Dat niet alleen: volgens Nathrath zijn de prijzen op de secundaire markt niet altijd hoger. Als een concert niet uitverkoopt, gaat de prijs omlaag, iets wat bij Ticketservice niet gebeurt.

Viagogo sloot onlangs een deal met Madonna. Zij droeg concertpromotor MOJO, die haar concert in de Amsterdam ArenA organiseert, op een deel van de tickets te verkopen aan Viagogo. Soortgelijke deals heeft Viagogo met grote voetbalclubs als Manchester United en Chelsea. “Zij (Madonna, red) is de eerste die dat gedaan heeft”, zegt Marjanne Manders van MOJO donderdag in De Volkskrant. Volgens Manders probeert Madonna op deze manier uit te vinden wat haar marktwaarde is. Immers, als de tickets voor hogere prijzen bij Viagogo als warme broodjes over de toonbank gaan, kan ze dat bedrag een volgende keer als standaardprijs hanteren. Daniel Nathrath van Viagogo legt het accent iets anders, maar bedoelt in feite hetzelfde. “Madonna is een slimme vrouw. Ze begrijpt dat de secundaire ticketmarkt heel belangrijk is voor haar fans."

Volgens Mantjes van Ticket4u is er geen sprake van dat de markt verziekt wordt door schimmige bedrijfjes. “Het zou een ander verhaal zijn als 90 procent van de kaartjes door ticketbureaus opgekocht zou worden. In dat geval zou het misschien goed zijn een keurmerk in te stellen voor ticketbureaus om de markt te reguleren. Op dit moment is dat niet nodig.” Nathrath is dat met hem eens. “In Duitsland en Engeland is ook gediscussieerd over het verbieden van secondary ticketing, maar men is tot de conclusie gekomen dat het geen goed idee is. Fans zijn er juist blij mee!”