De macht van de massa, dat is in het kort de boodschap die Ron van der Sterren van 3VOOR12 verbindt aan het grote experiment dat het popmagazine volgende week samen met de lokale redacties uitvoert in het kader van haar tienjarig bestaan. "We willen laten zien dat een community meer is dan een internetpagina met een getalletje dat het aantal vrienden laat zien." En daarom krijgen de 16 lokale vrijwilligersafdelingen tijdens het 10-jarig verjaarsfeestje van 3VOOR12 op 15 mei ieder een eigen tv-kanaal en een opdracht: laat zien wat de wereld moet horen.
Daarmee krijgt de community een gezicht en de wereld meer kwaliteit, daar is Van der Sterren van overtuigd: "We doen het niet zuiver omdat het kan. Eigenlijk is het iets dat je al lang zou willen, maar nu werkelijk kan met hulp van een actieve community: tot in de oefenhonken je tentakels uitspreiden, zodat je dingen als eerste ontdekt. De lokale sites hebben de afgelopen vijf jaar in geschreven woord en met goede foto's bewezen van ongekende waarde te zijn op dat vlak. Nu gaan we het ook doen met video."
Vijf jaar geleden begon 3VOOR12 met de eerste lokale afdeling in Den Haag. “Dat was toen eng. 'Wat doet het met je merk?' vroegen we ons in stilte af. Maar terugkijkend is de conclusie dat de zestien afdelingen verrassend goed weten echt 3VOOR12 is.” Van der Sterren benadrukt dat de lokale afdelingen 3VOOR12 sterker hebben gemaakt. “Vroeger was muziek maken alleen weggelegd voor mensen met geld. Tegenwoordig kan iedereen nummers opnemen met de laptop. Dat levert slechte, maar ook veel goede muziek op, die vroeger nooit gemaakt zou zijn. Datzelfde geldt voor de journalistieke productie van onze lokale afdelingen, in woord, beeld en vanaf nu wat ons betreft ook op videovlak. Het klinkt cliché, maar met meer mensen kun je meer doen.”
Van de 16 lokale redacties vullen 11 de avond met een eigen live festival, waardoor het hele tv-experiment overal in het land ook een heel tastbare dimensie krijgt. Van der Sterren: "Het heeft wel iets weg van de bevrijdingsfestivals door heel Nederland. Het grote verschil is dat deze 11 zijn georganiseerd door een community van vrijwilligers. Ze regelen zelf mensen met een camera en iemand die het geluid kan doen, ze regelen zelf de popzaal en ze hebben contact met de lokale bands.” Hij garandeert dat het geluid niet altijd goed zal klinken en de camerabeelden soms schokkerig zullen overkomen, "maar ik beloof je ook dat er elke minuut van de uitzending op één van de kanalen wel iets moois is te zien dat je zonder de inzet van deze mensen nergens had kunnen zien. Dat is precies de kracht van deze community."
Op 15 mei kun je vanaf 21.00 uur tot middernacht live de kracht van de community online zien. 16 mei wordt een foto-expositie geopend in het Nederlands Fotomuseum die net als het video experiment de kracht van de community laat zien, maar dan aan de hand van foto's gemaakt door de lokale redacties. De tentoonstelling duurt drie weken en gaat na de zomer op tournee.
Hou voor de meer informatie en de laatste updates van het programma de speciale festivalsite in de gaten!