Simuze levert muziek aan project grote broer Creative Commons Simuze levert muziek aan project grote broer Creative Commons

Creative commons systeem steeds populairder

Simuze levert muziek aan project grote broer Creative Commons

Creative commons systeem steeds populairder

Muziek moet vrij zijn. Dat vinden niet alleen fanatieke downloaders, dat vinden ook aanhangers van Creative Commons. Creative Commons presenteert nu de gratis Live Content 2.0 DVD, met daarop onder meer open source software, educatief materiaal, literatuur en muziek. Het Nederlandse Simuze levert muziek.

Creative commons systeem steeds populairder

Muziek moet vrij zijn. Dat vinden niet alleen fanatieke downloaders, dat vinden ook  aanhangers van Creative Commons. Zij vinden het traditionele auteursrecht veel te streng en willen dat producenten zelf moeten kunnen bepalen wat gebruikers wel en niet met hun muziek mogen doen. Met andere woorden: als je je eigen muziek gratis weg wilt geven, moet dat kunnen zonder de BUMA tegen te komen. Het Amerikaanse platform Creative Commons presenteert nu de gratis Live Content 2.0 DVD, met daarop onder meer open source software, educatief materiaal, literatuur en muziek. Te verkrijgen in fysieke vorm, maar ook legaal te downloaden via bittorrent. Het Nederlandse creative commons platform Simuze voorziet de dvd van muziek. “Het idee is om mensen te laten zien wat er allemaal mogelijk is onder creative commons”, zegt Maarten Brinkerink van Simuze.

Het creative commons principe lijkt de laatste tijd meer terrein te winnen. Steeds meer muzikanten denken nadrukkelijk na over nieuwe manieren om hun werk te verspreiden. De Amerikaanse band Nine Inch Nails bracht twee weken geleden voor het eerst een album volledig uit onder creative commons. Het album Ghosts I-IV is gratis te downloaden, maar voor trouwe fans zijn tegen betaling ook luxe uitvoeringen beschikbaar, met meer muziek en artwork. Alle 2.500 exemplaren van de gelimiteerde box van 300 dollar zijn inmiddels uitverkocht. En zo draait Nine Inch Nails zonder platenmaatschappij een omzet van een slordige 750.000 dollar. Radiohead scoorde vorig jaar met een soortgelijke truc, zij het niet onder creative commons. Ook rapper Saul Williams stelde zijn muziek vrij ter beschikking.

Simuze is blij met de initiatieven. “Het grappige is: mensen hebben heel lang geroepen dat het systeem alleen geschikt is voor kleine acts die door de gratis verspreiding van hun muziek hun naamsbekendheid vergroten. Nu zeggen ze het tegenovergestelde: je moet heel groot zijn om met zo’n actie weg te komen. Maar het album van Nine Inch Nails laat juist zien dat creative commons op elk niveau werkt.” Simuze werkt vooral aan de onderkant van de markt. Aan Live Content 2.0 DVD levert het dertig tracks van vooral onbekende bands als Kismet, The Walt  en Zedster, plus een aantal acts met weinig naamsbekendheid, zoals indiebands We vs. Death, EXCON en rapper Kempi.

De bedoeling was om het schijfje uit te delen tijdens het SXSW festival, dat op dit moment plaats vindt in Austin, Texas. Dat feestje ging niet door, omdat de drukker niet op tijd klaar was. Beetje jammer, maar Simuze is niettemin blij met het project. “Creative commons is een hype geworden”, zegt Brinkerink. “Er zullen altijd twee werelden naast elkaar bestaan. En het een sluit het ander niet uit.” De traditionele industrie denkt daar anders over. Zo kreeg Radiohead kritiek omdat de band te veel de suggestie wekte dat muziek gratis is. Brinkerink is daar niet van onder de indruk. “Ach, dat is zo kortzichtig. Dinosaurussen zullen ooit uitsterven. De tijd zal het leren.”

De compilatie Mindz Music van Simuze staat ook tijdelijk in de 3VOOR12 Luisterpaal.

Nu op 3voor12