Utrechts Muziekpaleis heeft organisatie rond

“Directeur liefst in 2008 aanstellen”

De drie partijen van het Muziekpaleis in Utrecht hebben overeenstemming bereikt over hun samenwerking. De is nu vrij om een bestuur en directeur aan te stellen.

“Directeur liefst in 2008 aanstellen”

De drie partijen in het Utrechtse Muziekpaleis hebben overeenstemming bereikt over hun samenwerking. De organisaties gaan in het nieuwe verzamelgebouw op in een nieuwe organisatie. De huidige organisaties zullen kandidaten voor het nieuwe bestuur voordragen. Tivoli en Vredenburg konden zich vorig jaar al vinden in een ontwerpovereenkomst, nu is ook jazzorganisatie SJU overtuigd. “We zijn er heel blij mee”, zegt Peter Vermeulen van SJU. “Het was een ingewikkeld proces, omdat je twee private partijen (SJU en Tivoli, red.) moet samenbrengen met een publieke partij (Vredenburg, red.).” 

De jazzorganisatie was vorig jaar ontstemd over het voorstel van de andere partijen – SJU zou minder afgevaardigden krijgen in het nieuwe bestuur – en dreigde zelfs even uit het proces te stappen, maar is nu toch tevreden. “We hebben de nieuwe situatie geaccepteerd”, zegt Vermeulen. Een belangrijke rol in het vervolg zal weggelegd zijn voor de nieuwe directeur, die als het aan Tivoli en SJU ligt nog dit jaar wordt aangesteld. Deze directeur moet de organisatie leiden tot de opening van het pand. “Het moet een veranderingsmanager zijn, die drie heel verschillende organisaties samen moet brengen. Er gaat een grote veranderingsslag gemaakt worden. Het is natuurlijk wel uitdagend: in het Muziekpaleis zal straks tot diep in de nacht het licht branden, terwijl je er ook overdag terecht kunt.” 

Tivoli wil liefst ook zo snel mogelijkheid duidelijkheid over de personele gevolgen van de fusie. De nieuwe organisatie kent bijna de helft minder formatieplaatsen. “Toch verwacht ik geen grote problemen bij de invulling daarvan”, zegt De Vos. “Sinds 2005 worden al geen nieuwe vaste contracten gegeven.” In het Muziekpaleis zal veel werk verricht worden door mensen van buitenaf. Vooral technische klussen zijn daar geschikt voor. Wie wel en niet aan de slag kan in het nieuwe gebouw is op dit moment nog onduidelijk. Dat geldt ook voor de programmeurs, het inhoudelijke geweten van het podium. “We kunnen op dit moment nog niemand iets garanderen”, zegt Berry de Vos. “En de arbeidsplaats van een programmeur is me evenveel waard als die van een administratief medewerker of kassamedewerker.”

Nu is het zaak om de vaart erin te houden, vindt De Vos. “Mensen denken dat 2012 nog heel ver weg is, maar je moet je wel bedenken dat we twee jaar eerder al moeten werken aan een programma. Bij popmuziek is dat allemaal wat gemakkelijker, maar veel klassieke muziek wordt anderhalf jaar van tevoren geboekt.”