Schoenen uit in Het Heiligdom. Verscholen in een onopvallende straat in Noord-Londen ligt de speciaal voor Coldplay tot studio omgebouwde bakkerij: The Bakery, het hol waar ze anderhalf jaar gezwoegd hebben om zichzelf opnieuw uit te vinden met als resultaat het ambitieuze nieuwe album Viva La Vida Or Death And All His Friends. Sorry, maar modderpoten op het tapijt zijn niet gewenst.
Maar verder is de band reuze gastvrij voor de uit heel Europa aangevlogen journalisten. Zanger Chris Martin rent zelfs zelf naar de koelkast om blikjes biologisch fris te halen voor de pers. Nee, hij onthaalt het journaille nog net niet op appeltaart. "Maar Chris is verreweg de slechtste bakker van ons", onthult gitarist Jon Buckland later.
Al oogt de band ontspannen, voor hun platenmaatschappij EMI is het er op of er onder. Om het nieuwe album vooraf te mogen horen moeten journalisten eerst een vele pagina's lang contract ondertekenen. En wanneer er dan toch via internet gelekte tracks te horen zijn bij Giel Beelen op 3FM, is de Nederlandse tak van EMI in rep en roer. Dit album moet de kerstbonus garanderen of anders wordt het zwaar weer.
"Pas nu voelen we wat van spanning", analyseert gesprekspartner Buckland. De sympathieke en bescheiden gitarist praat relaxed, maar kiest zijn woorden zorgvuldig. Volgens hem was de spanning voelbaarder tijdens de opnames van het vorige album X&Y. "Ditmaal waren we te druk met onszelf opnieuw uitvinden, want we wilden niet terugvallen op onze oude trukendoos." Dat betekende onder het strenge opnameregime van de excentrieke producer Brian Eno 's ochtends luistersessies van metal tot wereldmuziek en 's middags met de nieuwe inzichten opnemen.
De geruchten dat r&b-producer Timbaland ingevlogen zou zijn de sound van Coldplay op te peppen ontkent Buckland. Wel is er geëxperimenteerd met een tablamachine en werd Kylie Minogue naar de studio gezonden voor inspiratie, al zijn die laatste opnames uiteindelijk niet gebruikt, omdat ze niet bij de rest pasten. Ook is de band zelfs onder hypnose gebracht om te zien wat dat opleverde. Buckland: "Die resultaten zijn niet direct hoorbaar in een bepaald nummer, maar het heeft wel wat nieuwe geluiden opgeleverd."
De hoes van het nieuwe album is gebaseerd op een revolutionair schilderij van Delacroix. Is het dan een ook een revolutionair album? Buckland houdt zich diplomatiek op de vlakte: "Het maken voelde anders door de andere werkwijze." Wie de teksten analyseert, zou kunnen concluderen dat het op dat vlak een depressief album is. "Maar velen zullen het ook als een opbeurende plaat zien", relativeert Buckland. "Wat dat betreft biedt de titel meerdere mogelijkheden: de een legt de nadruk op Leve Het Leven, de ander op De Dood En Al Zijn Maatjes."
Opmerkelijk is de manier waarop het nieuwe album wordt gepromoot. Eerst tijdelijk gratis de eerste single weggeven en daarna nog gratis optredens in New York, Londen en Barcelona. Die gratis download was nog een heel gevecht met de boekhouders van EMI volgens Buckland: "Uiteindelijk lieten ze ons onze gang gaan, maar ik weet zeker dat ze die eerste downloads graag verkocht hadden." Stoer zoals Radiohead hun hele album weggeven zat er niet in vanwege hun platencontract. Ook de serie gratis optredens is bedoeld om loyaliteit te belonen: "We wilden onze fans bedanken voor hun steun. We proberen het album op de meest oncynische manier te releasen."
Buckland is net als de rest van de band na meer dan 30 miljoen verkochte albums miljonair. Op de vraag of het vanwege de release van hun nieuwe album een goed idee zou zijn om in aandelen EMI te investeren moet hij het antwoord schuldig blijven: "Ik weet het niet, EMI streek het meeste op, ik heb alleen een huis gekocht, verder weet ik weinig van aandelen." Buckland is meer van de deurmat met de tekst 'Fans welkom'.
Luister naar het gehele interview van Menno Visser met Coldplay.