Twintig jaar house in Nederland te boek gesteld

Journalist Job de Wit reconstrueert pionierstijd in Roxy

Dit jaar is het twintig jaar geleden dat housemuziek doorbrak in Nederland. De Amsterdamse discotheek Roxy had de primeur, daar kwamen de vierkwartsmaten voor het eerst uit de boxen. Journalist Job de Wit geeft een reconstructie van de pionierstijd in het boek Roxy en de houserevolutie. “Zelf heb ik de Roxy jaren niet meegemaakt, daar was ik te jong en naïef voor.”

Journalist Job de Wit reconstrueert pionierstijd in Roxy

Dit jaar is het twintig jaar geleden dat housemuziek doorbrak in Nederland. De Amsterdamse discotheek Roxy had de primeur, daar kwamen de vierkwartsmaten voor het eerst uit de boxen. Roxy werd een begrip in de housescene en speelde een doorslaggevende rol in de ontwikkeling ervan. Voor uitgeverij L.J Veen aanleiding genoeg voor een boek over de opkomst van deze nieuwe muziekstroming en schakelde journalist Job de Wit in voor de invulling. Vorig jaar begon De Wit aan zijn eerste boek, nu ligt de drukproef van 190 pagina’s voor hem. Met dikgedrukt op de voorpagina de titel ‘Roxy en de houserevolutie’. “Revolutie vond ik wel toepasselijk. House heeft veel veranderd in het uitgaansleven. Niet alleen muzikaal, maar ook sociaal. De omgangsvormen werden losser, een gevoel van hedonisme regeerde over de dansvloer. Het was totaal iets anders dan wat men tot die tijd gewend was.” Toch, zegt hij, relativeert hij de term in de inleiding. “Er zijn natuurlijk geen doden gevallen.”

Een reconstructie van de pionierstijd vindt plaats aan de hand van interviews met hoofdrolspelers in de Roxy waaronder Eddy de Clercq, Joost van Bellen, Roxy resident dj Dimitri, dj Johnson en KC the Funkaholic. Dat koste De Wit meer werk dan verwacht. “Ik dacht in februari wel klaar te zijn, maar tijdens het uitwerken ontdekte ik steeds meer. Zo kwam ik erachter dat het Stadsarchief van de gemeente Amsterdam een Roxy archief bezit waarin alle vergaderstukken zijn opgeborgen. Dagen heb ik daar doorgebracht.”

 “Ik had een redelijk idee wat zich toentertijd afspeelde en ik had mijn ingangen”, vertelt  De Wit. Dat was wel nodig, want zelf heeft  hij de periode niet meegemaakt. Niet bewust althans. “De Roxy jaren zijn aan mij voorbij gegaan. In 1988 was ik zeventien jaar, ging in Amersfoort naar school, begaf me in een heel andere wereld dan het avant-garde uitgaanscircuit in Amsterdam. Ook toen ik een jaar later naar de hoofdstad verhuisde om te studeren, ging het langs me heen. Daarvoor was ik te jong en te naïef.” Maar zegt hij. “Dat heeft ook zijn voordeel. Ik keek er met een frisse blik naar.”

In twintig jaar tijd is er veel veranderend. Rond 1990 bestond er een scene. Die scene is versnipperd geraakt in kleine hokjes. Trance en electro liggen ver van elkaar verwijderd. “Er wordt niet meer naar elkaar geluisterd”, zegt De Wit. “Gert van Veen, een van de geïnterviewden, vertelde dat het weer eens tijd wordt voor een nieuwe revolutie. Dat zou leuk zijn.” 

Het boek Roxy en de houserevolutie, inclusief discografie, ligt naar verwachting op 22 augustus in de winkel.