Sellaband rolt internationaal netwerk uit

“Je bestaat pas echt als je geloofsbrieven hebt van belangrijke spelers”

Het vernieuwende initiatief Sellaband begint langzaam maar zeker een compleet internationeel netwerk uit te rollen. Sellaband gaat samenwerken met Amazon.co.uk en digitale distributeur The Orchard. Bierbrouwer Heineken gaat concerten sponsoren. "Mensen zeggen: ‘iedereen praat over nieuwe businessmodellen, jullie doen het gewoon.’”

“Je bestaat pas echt als je geloofsbrieven hebt van belangrijke spelers”

Het vernieuwende initiatief Sellaband begint langzaam maar zeker een compleet internationeel netwerk uit te rollen. Sellaband gaat samenwerken met Amazon.co.uk en digitale distributeur The Orchard. Bierbrouwer Heineken gaat concerten sponsoren. Bij Sellaband kunnen zogeheten believers aandelen kopen van een band. Als een band voor 50.000 dollar aan believers heeft, mag hij een plaat opnemen. “Veel mensen zijn enthousiast, maar je bestaat pas echt als je geloofsbrieven hebt van belangrijke spelers”, zegt directeur Johan Vosmeijer. “We hebben nu de belangrijkste online retailer, de grootste digitale distributeur en een bekend internationaal biermerk aan boord.”

Amazon gaat verder dan het opnemen van de Sellabandartiesten in zijn catalogus. “Het is wel mooi als je op Amazon te koop bent, maar mensen moeten je ook kunnen vinden”, zegt Vosmeijer. “Sellaband is preferred partner.” De speciale Sellaband winkel zal volgens Vosmeijer op de homepage van Amazon te vinden zijn. Vaste klanten van Amazon zijn zonder twijfel bekend met het tipsysteem van de site. De software van Amazon is in staat op basis van koopgedrag een profiel samen te stellen. Wie regelmatig gothic rockbands koopt, zal binnenkort dan ook een mail krijgen dat Nemesea. En om het vertrouwen helemaal te bezegelen neemt Amazon elke band die de mijlpaal van 30.000 dollar haalt vast honderd virtuele exemplaren af. Met The Orchard organiseert Sellaband 28 februari een showcase in Engeland.

Vosmeijer is voorlopig de laatste die lacht. Zijn initiatief oogst in eigen land nog veel scepsis. “Veel mensen denken: eerst zien, dan geloven. Op het forum van 3VOOR12 schreef iemand: het zijn twee Nederlanders, dus kansloos! En de mooiste: je kent die Afrikaanse e-mails wel dat je een erfenis van zes miljoen hebt en dat je alleen maar even honderdduizend euro hoeft over te maken naar de advocaat. Mensen trappen daar massaal in. Iemand op een Nederlandse site noemde Sellaband een Nigeriaans piramidespel.” In het buitenland zijn de reacties volgens Vosmeijer positiever: “We zijn de lievelingen van de Britse pers. Ze zeggen: ‘iedereen praat over nieuwe businessmodellen, jullie doen het gewoon.’”

Dertien bands hebben tot nu toe de magische 50.000 dollar bereikt. Zes daarvan hebben hun plaat inmiddels af. De eerste drie zijn al verscheept, de andere drie worden 7 februari gepresenteerd in Paradiso.