Popsector niet gerust op nieuw fonds NFPK

"Het is nogal ontoegankelijk geworden"

Het nieuwe fonds NFPK is een fusie van de vroegere fondsen FPPM, FAPK en FST. Ook de popsector moet voortaan dus bij het NFPK aan de bel trekken als het subsidie wil aanvragen. Op dit moment is dat zo gemakkelijk nog niet. Volgens Hans de Vries, onder andere consulent popmuziek bij de gemeente Utrecht, is het fonds moeilijker bereikbaar geworden. Dat geeft weinig hoop voor de toekomst.

"Het is nogal ontoegankelijk geworden"

"Het is nogal ontoegankelijk geworden," verzucht Hans de Vries over het nieuwe fonds NFPK (Nederlands Fonds voor Podiumkunsten). De Vries is consulent popmuziek bij de gemeente Utrecht en nauw betrokken bij initiatieven als Utrecht Draait Door en UTracks. Subsidies aanvragen en fondsen aanschrijven doet hij regelmatig. "Je zou bijna gaan denken dat het NFPK de popmuziek in 2008 in de steek laat," vertelt hij enigzins vertwijfeld.

Het NFPK bestaat sinds 1 november 2007 en is een fusie van de vroegere fondsen FPPM (Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing), FAPK (Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten) en FST (Fonds voor de Scheppende Toonkunst). Doel achter de fusie is het creëren van één duidelijk aanspreekpunt voor subsidie-aanvragers. Zo'n fusie gaat niet over één nacht ijs, en daar zitten de problemen. Er loopt veel door elkaar heen. Oude regelingen lopen door tot eind 2008; tegelijkertijd buigen adviescommissies zich over hoe het NFPK er vanaf 1 januari 2009 uit moet zien.

"2008 is een overgangsjaar," aldus Jutha Bakker van de sector muziek van het NFPK. Ze is er niet helemaal gerust op dat er vanaf 2009 voldoende aandacht blijft voor de popmuziek binnen het NFPK. "Onze belangrijkste wens is dat het budget dat we nu hebben gelijk blijft. En dat is niet duidelijk. Het is ons wel beloofd, maar in nogal onzekere bewoordingen."

Hoofd van de sector muziek is Henriëtte Post. Ze wil pas per 1 maart, wanneer zij officieel in dienst treedt, praten over haar nieuwe baan. Post was tot voor kort zakelijk directeur van het Grachtenfestival in Amsterdam, en heeft dus geen achtergrond in de popmuziek. Gaat zij die straks over het hoofd zien? "Ik denk het niet," aldus Karin Klooster, senior stafmedewerker van de sector muziek. "Er zitten genoeg mensen binnen de sector muziek met een groot hart voor de popmuziek. Die kunnen haar prima adviseren."

Berend Schans, directeur van de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF), had al niet veel vertrouwen in de fondsen, en de fusie verandert dat niet. "Het lijkt alsof er steeds minder geld is voor onze branche," aldus Schans. "Plasterk schreef een paar weken geleden dat alle fondsen openstaan voor de popmuziek. Dat kan zo zijn, maar de voorwaarden om van zo'n fonds geld te krijgen zijn niet in overeenstemming met onze branche." Oftewel: regelingen zijn te statisch en podia moeten soms meerjarige plannen inleveren om geld te krijgen. Lang niet elk podium kan zover vooruit kijken. Hans de Vries deelt die kritiek. "Bands en kleine podia zullen daarom niet zo snel subsidie aanvragen. Ze hebben geen zin om zoveel moeite te doen voor een paar honderd euro."

Volgens Hans de Vries loont het voor festivals, podia en bands om eens verder te kijken dan het NFPK en andere overheidsfondsen. “Lichten aan de horizon zijn voor mij de particuliere fondsen,” vertelt De Vries. “De Vodafone Foundation, de Rabobank, het Prins Bernhard Cultuur Fonds. Daar is een goed idee vaak al voldoende om geld te krijgen.”