Online muziekverkoop is geen nieuwe internethype Online muziekverkoop is geen nieuwe internethype

“Maar er zullen er natuurlijk wel een paar kopje onder gaan”

Online muziekverkoop is geen nieuwe internethype

“Maar er zullen er natuurlijk wel een paar kopje onder gaan”

Yahoo, Amazon en Last.fm kondigden deze week ambitieuze plannen aan voor de distributie van muziek via internet. Ook kwam er een nieuwe online muziekdienst om de hoek kijken: Qtrax. Of toch niet? “Platenlabels moeten hun ogen openhouden. Sommigen zullen nog wel bang zijn voor het internet, maar je ontkomt er niet aan.”

“Maar er zullen er natuurlijk wel een paar kopje onder gaan”

Platenmaatschappijen staan steeds meer toe dat hun muziek via internet wordt verkocht. Yahoo, Amazon en Last.fm kondigden eerder deze week uitbreidingen aan van hun online muziekdiensten; groen blaadje Qtrax komt net kijken, maar beloofde 25 miljoen tracks gratis aan te bieden.

Moet iTunes nu bang worden? “Nee,” zegt Mars Mertens, specialist in digitale muziekverspreiding. “Ze hebben zo’n stevige positie, dat blijft nog wel even zo.” Mertens werkte tot voor kort bij PIAS Europe als digital exploitation manager. Ard Boer, oprichter van lopendvuur.nl en Rara records: “Ze zullen wel naar een abonnementssysteem moeten. Een euro betalen voor één nummer werkt natuurlijk niet.”

En dus zal iTunes de ontwikkelingen van deze week scherp in gaten houden. Het Britse 7digital en het Amerikaanse Amazon maakten afgelopen week bekend hun muziekdiensten over de grens te lanceren. 7digital gaat de Amerikaanse markt op, Amazon de Britse en de Europese. Yahoo bevestigde plannen voor een DRM-vrije muziekdienst. DRM (Digital Rights Management) wordt doorgaans gebruikt als kopieerbeveiliging. Consumenten en webwinkels keren zich steeds vaker tegen deze beveiliging; inmiddels wordt het steeds minder meer gebruikt.

Ook communitysite Last.fm had een aankondiging: het gaat complete songs en albums streaming aanbieden, tegen een vast bedrag per maand. Artiesten worden betaald per afgespeeld nummer. Last.fm sloot hiervoor deals met Sony BMG, Universal, EMI en Warner. Last.fm heeft als voordeel dat het al over een grote en actieve community beschikt. “Dat is natuurlijk een groot voordeel,” aldus Boer. “Last.fm biedt precies wat mensen willen: muziek toegespitst op hun eigen smaak. Je moet gebruikers wel een heel goede reden geven om dan weer ergens anders naartoe te gaan.”

De nieuwe muziekdienst Qtrax beloofde vorige week 25 miljoen tracks (mét DRM) gratis beschikbaar te stellen via een p2p-systeem. De site verzekerde deals te hebben met EMI, Warner en Universal, die betaald zullen worden per afgespeeld nummer. Maar het liep anders. Ten tijde van de aangekondigde lancering – 28 januari, middernacht – bleef het akelig stil op Qtrax.com. EMI en Warner maakten bekend geen overeenkomst te hebben met Qtrax. Universal zei ‘in onderhandeling’ met Qtrax te zijn. “Niet handig,” aldus Mertens. “Maar ik denk dat het nog wel doorgaat. Zolang men ziet dat er geld mee te verdienen valt, zal men erin duiken.”

Zowel Mertens als Boer gelooft niet dat online muziekdistributie een nieuwe internethype is. Merkens: “Het zal wel blijvend zijn. Maar er zullen er natuurlijk ook een paar kopje onder gaan.” Boer: “Een hype suggereert dat er ergens onterecht veel aandacht aan wordt besteed. Dat is nu niet het geval. Als Last.fm bekend maakt dat ze alle muziek op hun site beschikbaar willen maken, moet je dat niet onderschatten.”

Nu op 3voor12