CocoRosie speelt met Concertgebouworkest

Jongerenvereniging Concertgebouw ziet link tussen CocoRosie van klassieke muziek

De freakfolkzusjes van CocoRosie gaan 29 april eenmalig optreden met het Concertgebouworkest. Een aantal CocoRosie-nummers zullen speciaal gearrangeerd worden. Ook zullen modern klassieke stukken opgevoerd worden. Als klap op de vuurpijl zal Sierra Casady een aria zingen.

Jongerenvereniging Concertgebouw ziet link tussen CocoRosie van klassieke muziek

De New Yorkse freakfolkzusjes van CocoRosie zullen de koninginnenacht een bijzondere allure geven. 29 april zullen ze eenmalig optreden met het Concertgebouworkest. Initiatiefnemer Entrée, de jongerenvereniging van het Concertgebouw, hoopt bijzondere muzikale dwarsverbanden bloot te leggen. De zusjes Casady gaan niet voor half werk. Een aantal CocoRosie-nummers zullen speciaal gearrangeerd worden. Ook zullen modern klassieke stukken opgevoerd worden van onder meer Arvo Pärt, Ligeti en Bartók. Als klap op de vuurpijl zal Sierra, die lessen volgde aan het Conservatorium in Parijs, een aria zingen. “We wilden iets bijzonders doen, geïnspireerd door het project dat het Warp label een paar jaar terug heeft gedaan met het London Sinfonietta”, zegt Floris Don van Entrée. “CocoRosie stond bovenaan ons lijstje. Ze reageerden direct heel enthousiast.”

De samenwerking is bijzonder, omdat het Concertgebouworkest zich normaal gesproken beperkt tot klassieke muziek. De collega’s van het Metropole Orkest werken veel vaker met popacts. Dat orkest stond vorige week nog met Within Temptation in Ahoy. Twee jaar geleden werkte het met popgroep Bauer. “Het was de meest verschrikkelijke en de meest waanzinnige ervaring die ik ooit heb gehad”, zegt Sonja van Hamel van die band. “Het is geweldig als zestig mensen je muziek spelen, maar ook enorm intimiderend. We hadden maar twee dagen om te repeteren. Alles gaat heel snel. Bovendien spreken die mensen een andere taal. Iedereen speelt van bladmuziek en er wordt gesproken over maat 72. Op de filmpjes van de repetities zie ik de angst in mijn ogen.”

“Het is natuurlijk geweldig dat je een veel groter instrumentarium tot je beschikking hebt dan normaal.” Haar advies aan de zusjes Casady: “Zorg dat je stevig in je schoenen staat. In ons geval zette de dirigent op het laatste moment nog strepen door een aantal passages. Ik hoop niet dat CocoRosie volledig overvleugeld wordt door het orkest. Hun kracht ligt in het feit dat ze alles heel klein houden. Het is mooi dat Sierra aria’s kan zingen, maar het werkt bij hen ook juist goed door de vreemde context. Ik denk wel dat ik ga kijken.”

Ook Peter van Elderen, frontman van Peter Pan Speedrock, weet wat het is om met een heel orkest te spelen. Hij joeg in 2004 de eerste vijf rijen bij het Gouden Harpengala de stuipen op het lijf door het Metropole Orkest aan de speedrock te zetten. “We hebben expres de hardste nummers uitgekozen. Ze konden ons niet goed bijhouden”, zegt hij. Het was een mooie avond, herinnert hij zich. ’s Middags repeteerde de band met het orkest, ’s avonds tatoeëerde Frans Bauer backstage zijn handtekening op het lijf van Dikke Dennis. “Frans vond Dennis een gezellige Brabander.” Het moeilijkst was het project voor de drummer. “Normaal geeft hij het ritme aan, nu moest hij de dirigent volgen.” Van Engelen heeft wel een advies voor de dames: “Bij ons moesten alle versterkers van tien naar één, anders kwamen ze er niet bovenuit. Rustig spelen dus. Maar CocoRosie maakt geloof ik minder herrie dan wij.”