Popverslaggeving GPD onder druk door bezuiniging

Koepel van regionale dagbladen moet 25 procent besparen

Atze de Vrieze ,

De GPD, de koepel van regionale dagbladen, gaat komend jaar aanzienlijk minder kopij leveren op het gebied van popmuziek. Dat is onderdeel van een algemene bezuiniging: GPD moet komend jaar 25 procent besparen. “Wat er precies met het aanbod aan popmuziek gebeurt, is nog onduidelijk, maar het zal in elk geval fors minder worden.”

Koepel van regionale dagbladen moet 25 procent besparen

De GPD, de koepel van regionale dagbladen, gaat komend jaar aanzienlijk minder kopij leveren op het gebied van popmuziek. Dat is onderdeel van een algemene bezuiniging: GPD moet komend jaar 25 procent besparen. De afdeling Kunst en Cultuur is een van de onderdelen waar klappen vallen. “Content over boeken en films wordt volledig uitbesteed aan de redactie van Het Parool”, vertelt chef Kunst Ans Bouwmans van de GPD. “Wat er precies met het aanbod aan popmuziek gebeurt, is nog onduidelijk, maar het zal in elk geval fors minder worden.”

Popjournalist Peter Bruyn, die al jaren voor de GPD werkt, weet nog niet precies waar hij aan toe is. Hij ziet op het eerste gezicht mogelijkheden om als freelancer direct aan dagbladen te leveren. De regionale kranten trekken zich namelijk steeds verder terug op hun eigen grondgebied en hebben dus behoefte aan exclusieve content. “Je ziet een steeds sterkere regionalisering van de kranten. Toen ik 25 jaar geleden voor het eerst voor een regionale krant werkte, was het in feite een landelijke krant die net wat meer regionaal nieuws bracht. Voor veel regionale kranten is nu een jubilerend plaatselijk poppentheater belangrijker dan het Holland Festival.”

De regionale dagbladen wisselen regelmatig onderling artikelen uit, een deel van hun content halen ze uit het aanbod van de GPD. Op dit moment werkt de GPD met een kleine kunstredactie, die regionale dagbladen als BN/De Stem, Het Dagblad van het Noorden en De Stentor voorziet van artikelen. Stukken over popmuziek worden geleverd door freelancers. Of lezers van die kranten verstoken zullen blijven van popjournalistiek, hangt ervan af hoe de kranten deze verandering opvangen. Ze kunnen nu bijvoorbeeld zelf freelancers op pad sturen, waar ze voorheen konden putten uit het aanbod van de GPD. “De kranten bepalen uiteindelijk zelf wat er wel of niet in komt.”