Oktober 2008: de stekker eruit bij MySpace Nederland en subsidiekorting voor ADE Oktober 2008: de stekker eruit bij MySpace Nederland en subsidiekorting voor ADE

3VOOR12 blikt terug

, Renee Hartog

Oktober 2008: de stekker eruit bij MySpace Nederland en subsidiekorting voor ADE

3VOOR12 blikt terug

Renee Hartog ,

Het einde van het jaar nadert, tijd dus om traditiegetrouw terug te blikken: wie en wat viel er op? 3VOOR12 duikt het archief in. Oktober 2008 was de maand van het einde van MySpace Nederland, een financiële domper voor ADE en de voortkabbelende discussie rondom het Rotterdamse Urban Culture Podium.

3VOOR12 blikt terug

Oktober 2008 gaat de boeken in als 'zwarte oktober'. Beurzen wereldwijd stortten in, banken vielen om en de 'kredietcrisis' was een feit. Ook voor MySpace Nederland was het een donkere maand. De Nederlandse tak van de sociale netwerksite hield nog geen jaar na de feestelijke lancering -compleet met feest in de Melkweg- alweer op met bestaan in de huidige vorm. MySpace Nederland, destijds bedoeld om de positie concurrent Hyves over te nemen, maakte in oktober bekend te stoppen met de focus op, en het genereren van, lokale content. Reden? MySpace internationaal had besloten zich meer te focussen op het sociale netwerkaspect, ofwel, Hyves bleek toch een sterke tegenstander.

Ook Amsterdam Dance Event kreeg begin oktober vervelend nieuws te verwerken. Was de organisatie net lekker bezig met de voorbereidingen voor ADE, dat van 22 tot en met 25 oktober zou plaatsvinden, presenteert de gemeente Amsterdam het kunstplan voor de komende periode. Wat bleek: ADE zou vanaf 2009 geen subsidie meer krijgen, ADE was namelijk niet 'kunst' genoeg. Veranderingen in het programma van 2009 ten opzichte van dit jaar lijken onvermijdelijk. Maar festivaldirecteur Richard Zijlma ziet het niet al te somber in: “Ik beloof dat het een heel positief verhaal wordt.”

Nóg meer over subsidies: In Rotterdam discussieerde men namelijk lekker verder over het zogenoemde Urban Culture Podium, een plan van de in juli opgestapte wethouder Cultuur en Participatie Orhan Kaya. Ook de nieuwe wethouder, Rik Grashoff, bleek namelijk voor dit plan, hoewel de kritiek niet van de lucht was. Grashoff verklaarde nu dat ook hij het belangrijk vindt 'flink te investeren in deze jongerencultuur'. Verschillende Rotterdamse popzalen keerden zich al tegen de komst van het Urban Podium. Zij vrezen voor hun toekomst door oneerlijke concurrentie. De wethouder heeft plechtig beloofd dat dit niet zal gebeuren. To be continued...

We blijven nog even in het economische. Want hoewel The Entertainment Group (TEG) werd verkocht aan Sports Entertainment Group (SEG), bleek dit geen gevolgen te hebben voor The Alternative, het boekings- en managementkantoor dat TEG vorig jaar kocht van Willem Venema. "The Alternative blijft zoals het is," aldus TEG marketing directeur Karen Nitschke in, een dag nadat bekend werd dat TEG zo goed als zeker werd verkocht aan sportbedrijf SEG.

En Ali B. was te gast bij Pauw en Witteman maakte van die gelegenheid gebruik om even duidelijk te maken dat de Top 40, je weet wel, die hitlijst die wekelijks wordt uitgezonden bij Radio 538, eigenlijk helemaal geen hitlijst is. Jeroen van den Boom eindigde hoger in de lijst dan Ali terwijl die laatste bijvoorbeeld op YouTube veel populairder is. How come? Volgens de rapper wordt de lijst voor een belangrijk deel bepaald door de playlist van de radiozender en worden views op YouTube, waar een van Ali’s clips twee miljoen views scoorde, niet meegeteld voor een hitnotering. Oneerlijk, zo vond de rapper. Wat is de hitlijst anno 2008 nog waard als graadmeter van de populariteit als je internet niet meerekent?

Tot slot haalde het Paard van Troje een nieuw internationaal festival binnen: Paris Appelle, het Franse alternatief voor London Calling (Paradiso) en Berlin Ruft An (Paard). Op vrijdag 31 oktober vulden bands en dj’s uit Frankrijk het Haagse poppodium met hun muziek. Of een klein festival dé manier is om bands uit een ander land te presenteren, durft programmeur Henk Koolen niet te zeggen. “Het is wel een hele goede." Voor Paris Appelle zocht Koolen naar een evenwichtige verdeling van genres om de Franse scene goed neer te zetten. “We hebben Patchanka-muziek, maar ook Krazy Baldhead van het Ed Banger-label." Uiteraard ontbraken de zuchtmeisjes niet.

En dan nog het volgende:

-Krezip gooide de handdoek in de ring.
Na bijna twaalf viel het doek voor Tilburgs trots.

-Het Nijmeegse De Staat stond deze maand drie keer op een rij in het voorprogramma van het grote dEUS, en dat zonder plaat en zonder naamsbekendheid. En laat dEUS nu net in Groot-Brittannië spelen. Gelukkig hebben we de foto's nog...

-3VOOR12/Den Haag was jarig deze maand. In 2003 startte een select groepje Haagse muziekliefhebbers als eerste een eigen 3VOOR12 lokaalafdeling: 3VOOR12/Den Haag. Op zaterdag 6 oktober vierde de site alweer zijn vijfde verjaardag. Reden voor een feestje, uiteraard.

-Een beetje succesvolle band heeft een fanclub, zo ook het piepjonge All Missing Pieces. Op 19 oktober vond hun allereerste officiële fandag een feit. Initiatiefneemster was de veertienjarige Romana Scholte.

-De loods op het NDSM-terrein in Amsterdam Noord, locatie van festivals als Robodock en Voltt, werd te koop gezet.

-Na 6,5 jaar stapte bassist Bram Bosman uit Lefties Soul Connection. "Het was een moeilijke stap, maar ik ben toch blij dat ik hem heb gemaakt. We hebben veel opgebouwd en de muziek is ijzersterk, maar ik kreeg jeuk", verklaarde Bosman. "Ik had zin om andere dingen te doen.”


Nu op 3voor12