November 2008: Dode mussen, vechtende hanen en diepe shit in een tijd van crisis November 2008: Dode mussen, vechtende hanen en diepe shit in een tijd van crisis

3VOOR12 blikt terug

, Erik Zwennes

November 2008: Dode mussen, vechtende hanen en diepe shit in een tijd van crisis

3VOOR12 blikt terug

Erik Zwennes ,

Het einde van het jaar nadert, tijd dus om traditiegetrouw terug te blikken: wie en wat viel er op? 3VOOR12 duikt het archief in. November 2008 was de maand dat geverfde kippen de meningen verdeelden, het nieuws uit Rotterdam kwam en Rebelbass vijf kaarsjes uit mocht blazen.

3VOOR12 blikt terug

Het is misschien kort geleden, maar wat is er nog veel gebeurt in de maand november. De maand begon opnieuw met het hete hangijzer: urban culture in Rotterdam. Wethouder Rick Grashoff zette het plan voor het podium in het grote Maassilo-pand door. Hierop dreigde het nog maar net geopende poppodium Watt met sluiting. Hoog spel volgens sommigen, maar toen bekend werd dat financiers zich terug trokken uit het podium, leek een faillissement aanstaande. "We zitten diep in de shit," sprak mede-eigenaar Aryan Tieleman. Desondanks laat de verantwoordelijke raadscommissie zich niet vermurwen en stemt het vóór het urban podium. Overigens zegde de wethouder al eerder toe dat er in de Maassilo geen concerten plaats zullen vinden. Wat er op de nieuwe locatie, met een capaciteit van 2500 man, dan wel zal gebeuren, blijft nog erg vaag.

Uiteindelijk geeft ook een krappe meerderheid van de Rotterdamse Raad zijn zegen. En Watt? Dat gaat in gesprek met de gemeente. De programmeerstichting Watt's Live geeft, bij monde van directeur Dick Pakkert, aan te willen fuseren met het kleinere Waterfront. “Gaat dit niet door, dan stoppen we met de stichting. Het is nu of nooit,” aldus Pakkert. Ook in november kan dit dossier niet worden gesloten. Eind november gaat de Raad akkoord met het cultuurplan 2009-2012. Baroeg, Worm, Motel Mozaïque en Metropolis profiteren van de nieuwe meerjaarsbegroting.

Drie uur treinen verderop weet ook Vera de toekomst veilig te stellen. Mede dankzij een omvangrijke lobby krijgt het alsnog de noodzakelijke gemeentelijke steun. De ruim dertig ‘serieuze en stevige gesprekken’ die Vera met raadsleden voerde, moeten volgens het podium een vervolg krijgen. “Het is tijd voor een inhoudelijke discussie over de toekomst van Groningen popstad.” In Nijmegen staat popmuziek al wel langer prominent op de politieke agenda. De al jaren slepende nieuwbouwplannen van poppodium Doornroosje leken eindelijk werkelijkheid te worden. Voor de bouw van het nieuwe poppodium stelde de gemeente ruim tien miljoen euro beschikbaar. Ruim een jaar later heeft de aanbesteding voor de bouw nog geen resultaat opgeleverd. Oorzaak: de marktpartijen die het plan mochten ontwerpen hebben aangegeven dat het project door stijgende bouwkosten en een slechter wordende markt financieel niet haalbaar is. Directeur Toine Tax spreekt van 'een dramatische ontwikkeling.' Is Doornroosje het eerste slachtoffer van de financiële crisis?

In Tilburg is het juist feest. Niet in de minste plaats vanwege het vijfjarig jubileum van de blog van onze eigen Rebelbass. Maar ook omdat podium 013 na een onrustige periode de vlaggen uit mag hangen. Tien jaar na hún nieuwbouw viert de zaal een maand lang feest. Directeur Guus van Hove zegt dat 013 in tien jaar tijd heeft laten zien wat het kan. Hij voorziet vooralsnog geen problemen als gevolg van de wereldwijde financiële dip. Het aandelenpakket van rechtenbeheerder Buma/Stemra wordt al wel geraakt. Beleggingen met een waarde van circa 300 miljoen euro zijn in waarde verminderd. “Wat de schade precies is, weten we pas aan het einde van het jaar," aldus directeur Cees Vervoort. "Uiteindelijk zal de totale opbrengst minder zijn en is er dus minder geld uit te keren."

Het toursupport-initiatief MusicXport kan weer vier jaar verder. De weggevallen subsidie werd uit een ander potje teruggewonnen. Met het geld gaat het verantwoordelijke Muziek Centrum Nederland wel wat anders doen: niet de artiest, maar de manager krijgt steun van het nieuwe Musicxport+.

In november gooiden anderen wél de handdoek in de ring. Zo staakt directeur Jerney Kaagman na negen jaar haar werkzaamheden bij Buma Cultuur. Rapper Kiddo Cee gaat ook niet door naar de theaterronde, hij kondigt aan dat het volgende album zijn laatste zal zijn. De Haarlemse vinylspecialist Funky Harlem zal hier niet meer op wachten. De offline-winkel ziet zich ingehaald door Internet. Hiphopzender Juize.FM verhuist juist naar het WWW, maar enkel als muziekcarrousel. Concurrent/collega FunX krijgt daarentegen props van minister Plasterk. Hij zegt te gaan onderzoeken of het station via de ether ook buiten de Randstad kan uitzenden. Programmadirecteur Mezen Dannawi is hoopvol, maar waakt voor teveel enthousiasme: “Wij zijn vaker blij gemaakt met een dode mus.” 

Geen dode mussen, ook geen andere overleden pluimvee, maar toch veel ophef over de nieuwe video van het Amsterdamse zZz. De artistieke hanenvechtclip wordt niet door iedereen gewaardeerd. Later besluit YouTube het filmpje te verwijderen. De discussie zorgt in ieder geval voor een zeer geslaagde cartoon van huistekenaar Hajo. De najaarseditie van bandjesfestival London Calling is ook een groot succes. Ditmaal is het in Paradiso zelfs vier dagen lang feest.  Tijdens de twee opwarmdagen zijn het John & Jehn, Wild Beasts en Friendly Fires die indruk wekken. Op de klassieke vrijdag en zaterdag zijn het ondermeer White Denim, Late of the Pier, Esser en I Blame Coco die er uitspringen.

Minder geslaagd is een lukraak voorpaginaartikel in dagblad Metro. Twee stagiairs komen tot de conclusie dat er chaos heerst bij de verstrekking van subsidie aan poppodia. Betrokkenen die hun medewerking verleenden, ontkennen de conclusie. Een enkeling vreest zelfs dat het artikel de popsector alleen maar schade zal toebrengen. Het weerhoudt oppositiepartij SP niet om minister Plasterk op het matje te roepen. Wordt vervolgd in december...

Nu op 3voor12