Maart 2008: Fields of Rock stopt ermee, Get Records ter ziele, Salah Edin in Fitna

3VOOR12 blikt terug

Atze de Vrieze ,

Het einde van het jaar nadert, tijd dus om traditiegetrouw terug te blikken: wie en wat viel er op? 3VOOR12 duikt het archief in. In maart 2008 gooiden festivals en platenwinkels massaal het bijltje erbij neer, verhuisden NPI en Top Notch naar hun grote broer en kreeg Salah Edin het aan de stok met Geert Wilders.

3VOOR12 blikt terug

Het einde van het jaar nadert, tijd dus om traditiegetrouw terug te blikken: wie en wat viel er op? 3VOOR12 duikt het archief in. In maart 2008 gooiden festivals en platenwinkels massaal het bijltje erbij neer, verhuisden NPI en Top Notch naar hun grote broer en kreeg Salah Edin het aan de stok met Geert Wilders.

Dat stopt allemaal maar. Bij bosjes legde men het bijltje erbij neer in maart. Fields of Rock bijvoorbeeld. Het metalfestival slaagde er niet in de gedroomde headliner – Metallica, AC/DC, Iron Maiden – binnen te halen en moest ook nog eens concurreren met het EK Voetbal. Kansloze missie, zo bleek. “Je bent als festival zo groot als je affiche”, concludeerde festivalbaas Rob Trommelen. Ook het Haagse festival The Music In My Head houdt ermee op, maar dan ook echt voorgoed. “Het is beter om op je hoogtepunt te stoppen,” aldus directeur Cees Debets. “Een teloorgang wil je niet meemaken.” Die teloorgang zit hem in het feit dat The Music In My Head steeds moeilijker aan bands kon komen. “Die gages worden steeds hoger. Dat zie je overal. Wij willen het festival absoluut klein houden, niet gaan voor de massa. En dan merk je nu dus dat een dergelijk concept financieel niet haalbaar is.”

Ook in platenwinkelland is het kaalslag in maart 2008. In Eindhoven verdwijnt Bullit uit het centrum. De eigenaar stopt er zelfs helemaal mee, maar een werknemer neemt het stokje van hem over. De huurprijzen in de Eindhovense binnenstad zijn de laatste jaren dusdanig gestegen dat een onafhankelijke winkel als Bullit het hoofd niet boven wat kan houden. Iets vergelijkbaars gebeurt ook in de Utrechtsestraat in Amsterdam, waar Get Records het loodje legt. Grote broer Concerto, gevestigd aan de overkant, heeft het kleine Get onbedoeld uitgehold, vertelt directeur Dick van Dijk. “Het was de bedoeling om beide winkels een eigen leven te laten leiden, maar in de praktijk gingen de twee steeds meer op elkaar lijken,” zegt Van Dijk. Alleen, waar Concerto de laatste jaren goede zaken doet met ‘nieuwe’ specialismen als jazz, klassiek en arthouse films, lukte het Get niet nieuwe markten aan te boren.

Van al die negativiteit trekt de grote Platenbeurs in de Jaarbeurs zich trouwens niks aan. Om met Supertramp te spreken: Crisis? What Crisis? “We hebben er serieus rekening mee gehouden dat de crisis bij de platenwinkels naar ons over slaat, maar onze bezoekersaantallen stijgen juist”, vertelt Cas Bosland van organisator ARC. “Afgelopen november hadden we 36.000 bezoekers, het jaar daarvoor 34.000.”

Ook optimisme alom bij het NPI. In maart gaat het Popinstituut definitief op in het Muziekcentrum Nederland, een overkoepelende organisatie met muziekinstituten. “Het beste aan de fusie is dat we nu naast een hele goede Surinaamse broodjeszaak zitten”, zegt Arjen Davidse, baas van de popafdeling. Het is nog even zoeken naar de rock ’n roll in het nieuwe onderkomen aan het Rokin, maar bij het NPI is het gevoel goed.

Hiphoplabel Top Notch gaat ook op in een groter geheel, in dit geval major label Universal. De platenmaatschaatschappij van Kees de Koning, die een thuis biedt aan onder meer Opgezwolle en De Jeugd van Tegenwoordig, blijft min of meer onafhankelijk werken, maar trekt wel bij de major in. Weg uit het vertrouwde Amsterdam, enter Baarn. “Universal Music is wereldwijd marktleider op het gebied van hiphop dankzij labels als Def Jam en Interscope en wij zijn dat al jaren in Nederland. Deze samenwerking voelt dan ook als een logische stap. Wij werken op het gebied van publishing al een paar jaar naar grote tevredenheid samen met Universal”, aldus Top Notch labelbaas Kees de Koning.

Ze vallen met hun neus in de boter bij Universal, want aan het eind van de maand is er meteen een akkefietje met een Top Notch artiest: Salah Edin belandt ongevraagd in Geert Wilders’ film Fitna. Foutje van de blonde vrijheidsstrijder: hij wilde eigenlijk Mohammed B, de moordenaar van Theo van Gogh, in zijn film verwerken. Salah Edin is not amused en daagt Wilders voor de rechter.

Ook in maart:

- Poppodium Hedon in Zwolle heeft een nieuwe interim-directeur. Anne Riemersma heeft de zware taak het verlies van Pascal Bouma te doen vergeten, die in februari plotseling overleed.

- De Utrechtse gitaarpoppers van GEM hebben een boegbeeld gevonden. De 21-jarige Anne verleidde de band tijdens de auditie met een schild en een helm. Ze drinkt bier.

- Denk je eens op de troepen vooruit te lopen: clipzender TMF stopt onder druk van de platenindustrie met het verwerken van gegevens over illegale downloads in hitlijst Superchart. Althans, dat is in eerste instantie het verhaal.

- Dezelfde maand wordt bekend dat major labels gaan bezuinigen op hun strijd tegen illegale downloads.