Groot nieuws uit het kamp van Jay-Z. Niet alleen vroeg de rapper naar verluidt deze week een trouwvergunning aan met zangeres Beyoncé, de rapper verbindt zich ook aan Live Nation. Volgens de The New York Times staat Jay-Z op het punt om voor 150 miljoen dollar een contract voor tien jaar bij de concertpromotor te tekenen. Live Nation zal niet alleen kaartjes verkopen voor zijn concerten, maar zal ook zijn muziek distribueren, de merchandise exploiteren en een financiële bijdrage leveren aan Jay-Z’s eigen entertainmentbedrijf.
De deal met Jay-Z is revolutionair, maar tegelijkertijd niet echt verrassend. De concertgigant strikte een paar maanden geleden veteraan Madonna al. De popdiva tekende ook een contract voor tien jaar en liet platenlabel Warner achter zich. Afgelopen week sloot Live Nation ook al een grootschalige deal met U2. De Ierse supergroep tekende een overeenkomst voor de komende twaalf jaar. Major label Universal blijft de cd’s van de band uitbrengen, Live Nation gaat zich bezighouden met de website, de merchandise en de tours.
Dat de muziekindustrie in beweging is, mag zo langzamerhand een understatement heten. Veel artiesten zijn op zoek naar nieuwe manieren om hun klanten te bereiken en – niet te vergeten – geld te verdienen. Aan de onderkant van de industrie is die ontwikkeling al jaren gaande, Radiohead gaf afgelopen jaar het startsein voor een aardverschuiving bij de gevestigde acts. Acts als Nine Inch Nails en Saul Williams volgden hun voorbeeld. The Raconteurs lapten eerder deze maand alle promotieregels aan zijn laars bij de release van hun nieuwe album. De grote jongens zijn het kennelijk zat om te wachten tot hun platenmaatschappijen een antwoord vinden op de grote veranderingen in de industrie, maar gaan zelf op zoek naar de oplossing.
Het is geen wonder dat de nieuwe partners gezocht worden in de live-industrie. Voor artiesten is het geld daar te vinden. De afgelopen jaren zijn ook de ticketprijzen in Nederland sterk gestegen. De ophef over de 140 euro die voor Neil Young in de RAI betaald moet worden was groot, maar de kaarten vlogen de deur uit. Ook het clubcircuit en de Nederlandse festivals hebben weinig te klagen over bezoekersaantallen. In Engeland en Amerika betalen nog meer voor hun toegangsbewijs. Vijftien euro voor een cd vinden veel mensen kennelijk te duur, de unieke ervaring van een optreden mag een aardige duit kosten.
Jay-Z is zijn huidige label Def Jam nog één album schuldig. Dat zou later dit jaar moeten uitkomen. Daarna zal hij minimaal drie albums maken voor Live Nation, waarvoor hij elk 10 miljoen euro aan voorschotten incasseert. Jay-Z is trots op zijn deal. “Iedereen probeert manieren te vinden om de gebruiker op nieuwe manieren te bereiken. Ik wil in de frontlinie staan van dat gevecht,” zegt hij. Voor de rapper is de deal duidelijk lucratief, of ook Live Nation er veel geld mee zal verdienen, is nog de vraag. Critici vinden de nieuwe aanpak van het bedrijf riskant, vooral omdat Live Nation met U2 en Madonna bepaald geen jonge sterren binnen haalt. Rapper Jay-Z moet nog wel wat jaren vooruit kunnen en heeft zich bovendien bewezen als een slimme zakenman. Een ding is wel zeker: de aardverschuiving is zeker nog niet voorbij.