Concurrentie niet bevreesd om versterkte positie Alternative Concurrentie niet bevreesd om versterkte positie Alternative

Paperclip: "Ik zou nooit met The Entertainment Group in zee gaan"

Concurrentie niet bevreesd om versterkte positie Alternative

Paperclip: "Ik zou nooit met The Entertainment Group in zee gaan"

Het gonsde al maanden van de geruchten. Vorige week werd dan eindelijk door Willem Venema bevestigd dat The Entertainment Group zijn boekingskantoor The Alternative overneemt. De vraag die nu rijst: wat betekent de nieuwe positie van The Alternative voor de concertmarkt? Krijgt Mojo te maken met een geduchte concurrent?

Paperclip: "Ik zou nooit met The Entertainment Group in zee gaan"

Vorige week bevestigde Willem Venema datgene waar al maanden over werd gespeculeerd: The Entertainment Group (TEG) neemt zijn boekingskantoor The Alternative over. Betrokkenen en collega’s in het veld zien zijn nieuwe positie op de markt rustig tegemoet.

Journalist Pablo Cabenda berichtte onder meer in de Volkskrant over de overname en heeft met verschillende betrokken partijen gesproken. “Mojo zal zich hierom niet achter de oren krabben”, zegt hij. “The Alternative zal zeker groter worden, maar het bedrijf blijft van een andere orde dan Mojo.” Volgens Cabenda is het vooral voor Willem Venema persoonlijk een grote stap. “Venema kan nu meer doen wat hij wil en dat is grote stadionconcerten organiseren. Zo nu en dan zal het hem lukken een paar concerten van Mojo af te pikken. Maar een verschuiving in de entertainment wereld zal het niet teweegbrengen.”

Mojo deinst in ieder geval niet terug van de overname, zo laat persvoorlichter Marianne Manders weten. “Ook Mojo was al maanden op de hoogte van het gerucht”, zegt ze. “We houden altijd andere spelers op de markt in de gaten. We staan open voor concurrenten. In principe wensen we ze veel succes.”

Het is vooral de naam The Entertainment Group die bij vakgenoten de wenkbrauwen doen fronzen. Niet iedereen begrijpt de keuze voor TEG als nieuwe zakenpartner. The Alternative is boeker van onder meer Coldplay, Pixies en Solomon Burke, terwijl TEG zich veel meer richt op de Nederlandse entertainmentwereld en belangbehartiger is van Marco Borsato en Wendy van Dijk. “Ik zou zelf nooit met TEG in zee gaan”, zegt Rob Berends van boekingskantoor Paperclip. “Ik leg liever het accent op cultuur dan op entertainment. En alleen al aan de website van TEG is te zien dat dit bedrijf erg de nadruk legt op dat laatste.” Berends vindt het om die reden ook een gewaagde stap van The Alternative om juist met het entertainmentbedrijf samen te werken. “Ook al wordt bij een overname beloofd dat eigenheid van het bedrijf behouden blijft, de kans is reëel dat een aandeelhouder toch invloed zal uitoefenen. Dat kan ook bij The Alternative gebeuren. Maar ja, ieder zo zijn eigen keuze.” Rob Berends laat het rustig op zich afkomen. Heel grootse verwachtingen heeft hij niet van het nieuwe bedrijf. “Ik ken TEG niet goed genoeg om in te schatten wat dit voor de concertmarkt zal betekenen. Wat vooral speelt, is hoeveel geld The Alternative krijgt van TEG. The Alternative zal wellicht meer zijn gang kunnen gaan dan in het verleden. En wellicht moet Mojo oppassen voor krachtigere concurrentie. Maar goed, dat zijn allemaal speculaties.”

“De fusie heeft niets met geld te maken”, zegt Mark Hofstede van TEG stellig. Het doet er volgens hem niet toe hoe dik de buidel is die ze aan The Alternative geven. Natuurlijk krijgt door TEG The Alternative meer financiële spelingruimte, vertelt Hofstede. Maar dat is dan het gevolg van een samenkomst van expertise. “Door samen te werken, koppelen we live concerten en management samen.” TEG heeft met de overname niet de intentie Venema met een stapel biljetten en een opdracht aan het werk te zetten. Het entertainmentbedrijf vertrouwt de boeker op zijn oren, contacten en organisatorisch vermogen. “Wij laten Venema doen waar hij goed in is; boeken. Wij schieten op die plekken bij waar doorgaans geen geld voor is: sales, administratie, sponsor deals en management.” The Alternative wordt als het ware een boekingskantoor met een apart gebouw voor de salesafdeling; TEG. “Toevallig zitten we maar zo’n dertig meter van elkaar vandaan”, lacht Hofstede. Natuurlijk kleeft ook voor zijn bedrijf een groot voordeel aan de overname. Hofstede: “Ook wij verbreden op deze manier ons palet.”

Dat TEG zich alleen op mainstream pop entertainment richt, is volgens Hofstede niet juist. “Wie iets dieper in ons archief graaft, komt te weten dat we ons ook in het verleden al op het alternatieve vlak begaven. Zo hebben we eerder gewerkt met onder meer Krezip en After Forever.”

nu op 3voor12