Afgelopen zomer werd partyconcept Welcome to the Future voor het eerst uitgevoerd als zomerfestival, vanaf komend zaterdag is het ook een label. Met een release van het zeskoppige Amsterdam 661 gaat het geesteskind van danceveteraan Gert van Veen (zelf lid van Amsterdam 661) weer een nieuwe levensfase in. "Er is een geweldige golf Nederlandse producers."
Met de eerste drie releases wil Van Veen een blauwdruk maken van de muzikale richting. Naast de 12 inch van Amsterdam 661 is dat werk van Julien Chaptal en een spin-off van Quazar. Welcome to the Future wil de muzikale voorhoede opzoeken. Het label zal zich richten op minimale techno en house, met een sterke drang naar de dansvloer. "De traditionele minimal verliest de dansvloer nog wel eens uit het oog", zegt Van Veen. "Amsterdam onderscheidt zich de laatste tijd sterk met funky tracks." Ook een album van Amsterdam 661 en een compilatie van de Amsterdamse underground staan op het releaseschema.
Welcome to the Future moet dan ook een belangrijk platform zijn voor die Amsterdamse (en iets breder: Nederlandse) technoscene. De scene telt veel talenten, die internationaal de nodige aandacht trekken. De feesten van Welcome to the Future in Studio 80 en het festival in Landsmeer in augustus bieden plek aan mensen als Lauhaus, Boris Werner en Julien Chaptal. Maar om de eigen identiteit uit te stralen is het ook goed om eigen labels in de stad te hebben in plaats van alles maar naar Berlijn te brengen, aldus Van Veen. "Het is goed voor de internationale contacten om je muziek bij allerlei labels uit te brengen, maar we zijn niet meer afhankelijk van het buitenland."
Het zijn de oudjes die de kar trekken in de Amsterdamse labelwereld. Dylan Hermelijn startte zijn label 100% Pure in de jaren negentig al. Het label lag een paar jaar stil, maar de laatste tijd is het actiever dan ooit. Hermelijn runt ook de labels Intacto (met Shinedoe) en Remote Area. Een andere veteraan, Dave Ellesmere, begint binnenkort ook zijn eigen label. Van Veen zelf is de veertig dik gepasseerd. "Deze mannen hebben de ervaring", zegt Van Veen, "De muzikale input komt van de jongere generatie. Dat is ook de reden waarom de samenwerking in Amsterdam 661 zo goed werkt. Het jongste lid is twintig, ik ben twee keer zo oud."
Welcome to the Future begint bescheiden. Van Veen is niet teleurgesteld als het ook klein blijft. "Ik wil zo goed mogelijke muziek uitbrengen. Het label moet zichzelf bedruipen, zodat er weer nieuwe muziek uitgebracht kan brengen." Als het label een hit wordt horen we Van Veen ook niet klagen. "We zien het de laatste tijd om ons heen vaak genoeg gebeuren", zegt hij. "Een ongeluk zit in een klein hoekje."