Universal Music wil iTunes Shop buitenspel zetten

Onbeperkt muziek downloaden na aankoop mp3-speler

Universal Music wil de koppositie van iTunes als online muziekwinkel bestrijden. De platenmaatschappij komt daarom met een 'gratis' abonnement. Hiermee kunnen consumenten na het kopen van een mp3-speler onbeperkt muziek downloaden van artiesten die bij het label zitten. De consument betaalt een toeslag op de speler en krijgt een abonnement zolang het apparaat werkt.

Onbeperkt muziek downloaden na aankoop mp3-speler

Universal Music heeft een nieuwe manier bedacht om de concurrentie met Apple’s iTunes Shop aan te gaan. Een mp3-speler waarvoor de consument een toeslag betaalt, om vervolgens gratis muziek te kunnen downloaden. Zoveel als je wilt, zolang het apparaat werkt. De grootste platenmaatschappij ter wereld heeft al steun van Sony BMG en praat met Warner Music. Met de komst van deze dienst, die Total Music moet gaan heten, verdwijnt mogelijk een aanzienlijk aantal artiesten uit het aanbod van de iTunes Music Shop. De drie platenmaatschappijen brengen in de Verenigde Staten driekwart van alle albums uit. In datzelfde land is 70 procent van de downloads afkomstig uit de iTunes Music Shop.

De nieuwe dienst is een abonnementsvorm, waarbij de hardwarefabrikanten opmerkelijk genoeg de maandelijkse kosten van vijf dollar op zich zullen nemen. De consument betaalt wel een toeslag bij de aankoop van een mp3-speler. Hoe hoog die toeslag zal zijn, is nog niet bekend. Vervolgens heeft de koper onbeperkte toegang tot de muziek van artiesten uit de Universal Music, Sony BMG en eventueel dus de Warner Music-stal. Als de mp3speler er mee ophoudt, stopt ook het abonnement dat toegang geeft tot de muziekcollectie. Businessweek.com meldt dat mensen volgens insiders zo’n achttien maanden met een speler doen, voordat ze deze inruilen voor een andere.

Een breuk tussen Universal en Apple zit er al enige tijd aan te komen. In juli besloot de platenmaatschappij het contract met Apple niet met een jaar te verlengen. In plaats daarvan bekijkt het label de zaak per maand. Universal vindt dat Apple een te groot deel (29 dollarcent) van de opbrengst per liedje (99 dollarcent) in eigen zak steekt. Universal wil nog geen commentaar geven op deze ontwikkelingen.