Soulwax is een merk. Dat klinkt onaardig, maar zo is het niet bedoeld. Alles behalve dat: de gebroeders DeWaele denken er net zo over. Het staat zelfs op de website van de band: Soulwax(tm). Zoals het een stevige multinational betaamt, verdienen de mannen uit Gent hun geld in verschillende bedrijfstakken. Ze zijn nog altijd een band, maar hun naam als dj’s is minstens zo belangrijk. En last but not least: ze zijn veelgevraagde remixers. De meeste van die remixes zijn gebundeld op Most of the Remixes.
Even dreigde het mis te gaan met Soulwax. Na een paar jaar belachelijk succesvol te zijn geweest als 2 Many DJ’s keren de broers DeWaele in 2004 terug naar hun basis als rockband. Het resultaat – Any Minute Now – wordt niet unaniem bejubeld. Het Britse popblad Q knoopt de dj’s zelfs op aan de hoogste boom (de kop: Hang the Dj’s). Dat is overdreven, maar de oude rockjas lijkt Soulwax niet meer zo lekker te zitten. De shows op Pukkelpop en Lowlands zijn slecht en het gerucht gaat zelfs dat Soulwax terug de oefenruimte in gaat om aan de show te schaven.
Een jaar later komt Soulwax met een concept dat hen een schakelpunt maakt in een van de meest bruisende dansscenes van het moment: Radio Soulwax. Het idee is simpel: Soulwax speelt live de eigen remix van Any Minute Now (Nite Versions) en sluit de avond af als 2 Many DJ’s. Tussendoor biedt de package deal één of meer andere acts. Artiesten als Justice, Vitalic, Boys Noize en Jackson & His Computer Band zijn door Soulwax op sleeptouw genomen. Iedereen blij: Soulwax wordt een live dance act, 2 Many DJ’s blijft bestaan en tussen neus en lippen door is de tour een ongeëvenaard staaltje scenevorming.
Om die reden is het gemakkelijk Most of the Remixes als meer te beschouwen dan een verzameling remixen. Het is een document van een dancescene waarin het liedje centraal staat. Soulwax remixte grote namen als Daft Punk, Muse, LCD Soundsystem en Kylie Minogue, maar ook aanstormend talent als Hot Chip en Playgroup. Tot de hoogtepunten behoren de donkere electromix van Gorillaz’ Dare, de harde rockversie van Standing in the Way of Control van The Gossip en de meest rigoureuze herbewerking: Klaxons’ Gravity Rainbow. Een herbewerking van Justice’s Phantom II mag natuurlijk niet ontbreken. Het lijkt er soms haast op of iedereen die de track draait, als dank een eigen interpretatie achterlaat, zo ook Soulwax. De benadering van Soulwax is veelzijdig, maar laat zich in één zin omschrijven: rocksongs worden klaargemaakt voor de dansvloer en dancetracks krijgen een rauwe rockrand.
Hoewel niet alle remixen van wereldkwaliteit zijn – Soulwax’ Robot Rock voegt weinig toe aan Daft Punks origineel, Human Resources’ Dominator is wat overbodig en Robbie Williams’ Lovelight vervelend – is Most of the Remixes een mooi geheel. Zeker dankzij de tweede schijf, waarin 19 mixen in dik vijftig minuten aan elkaar geregen worden. Er is nog een reden om Most of the Remixes als een artiestenalbum te beschouwen. Soulwax speelt de remixen momenteel live, zoals het de afgelopen twee jaar de remix van zichzelf live speelde. Het getuigt van een enorme creativiteit die Soulwax stiekem een van de belangrijkste bands van het moment maakt.
Most of the Remixes verschijnt bij Parlophone/EMI. De live remixen van Soulwax zijn maandag 26 november te zien in een exclusieve 3VOOR12 Presenteert… showcase in Desmet in Amsterdam. Voor wie daar geen kaarten voor heeft kunnen bemachtigen is er ook nog het STRP Festival in Eindhoven, waar de Vlamingen vrijdag 23 november hun circustent al neerzetten.
3VOOR12 bespreekt Album van de Week (47): Soulwax
Most of the Remixes is meer dan een verzameling herinterpretaties
Op Most of the Remixes verzamelt Soulwax de belangrijkste remixen die het de laatste jaren maakte voor onder meer Daft Punk, Gorillaz, Muse en Klaxons. Maar het is meer dan een verzameling herbewerkingen, het is een document van een scene waarin Soulwax zo langzamerhand een heel belangrijke schakel is geworden.