3DOC12: Joe Strummer: The Future Is Unwritten

Frank van Praag: “Het is niet per se opportuun om 48 mensen te ontslaan”

Van 22 november tot en met 2 december wordt in Amsterdam het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) gehouden. Net als voorgaande jaren presenteert 3VOOR12 daar drie muziekfilms onder de naam 3DOC12. Scram C Baby gitarist Frank van Praag keek samen met 3VOOR12 een van de docu's: Joe Strummer: The Future Is Unwritten. "The Clash was natuurlijk wel een boyband."

Frank van Praag: “Het is niet per se opportuun om 48 mensen te ontslaan”

Net als voorgaande jaren presenteert 3VOOR12 weer drie muziekfilms op het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), dat van 22 november tot en met 2 december gehouden wordt. De drie films vind je in het IDFA programma terug onder 3DOC12, onze eigen avond op vrijdag 30 november in Pathé De Munt vanaf 19.00 uur. Scram C baby gitarist en The Clash adept Frank van Praag keek samen met 3VOOR12 alvast naar de film The Future Is Unwritten.

Frank van Praag is een Clash-fan, niet per se een Strummer fan. Toch, na het zien van The Future Is Unwritten zullen de soloplaten weer uit de kast worden getrokken. “Strummer heeft echt een geweldige stem, dat beperkt zich niet tot The Clash platen”, aldus Van Praag.

If The Clash could do it, you could do it!


“Mijn broer heeft me kennis laten maken met The Clash. Hij had ook de eerste plaat, maar pas bij London Calling ging ik voor de bijl. Je moet bedenken: niet alles dringt zo snel door in een dorpje in West-Friesland.” The Clash overtuigde ook Van Praag van het idee dat het spelen in een bandje niet per se was weggelegd voor geschoolde muzikanten. Eerst waren het de potten, pannen en dozen in huize Van Praag, die het moesten ontgelden. Later schafte Frank zijn eerste gitaar aan “en dan niet op les, nee gewoon meteen liedjes maken en spelen.”

You got taken down to the pub for a drink basically, and then you got told you’ve been fired

“Het is niet opportuun van Strummer om 48 mensen te ontslaan voordat je denkt je ideale band bij elkaar te hebben. In Nederland kennen wij niet die boybandcultuur. In de docu zie je hoe manager Bernie Rhodes eigenhandig Sex Pistols en The Clash heeft samengesteld. Daar hoeft niets mis mee te zijn, kijk waar het toe heeft geleid.” In de documentaire wordt pijnlijk duidelijk hoezeer Joe Strummer een groot deel van zijn leven een rol speelde. “Strummer moest ineens punk zijn terwijl het gewoon een hippie was. Dan had hij ineens een hanenkam ofzo.”

Money never did anything to him, but he did like the fame

“Met de randverschijnselen heb ik me nooit zo bezig gehouden. Ik geloof wel dat Joe’s boodschap oprecht was. Hij had echt moeite met de roem.” Volgens Van Praag is het geld en de roem dé reden waarom Nederland minder echt grote bands kent. “Het ging en gaat goed met de Nederlandse bandjes hoor, maar het feit dat je er hier niet van kan eten en al snel uitgegroeid bent maakt het voor bands lastiger. Het zijn de vaderlandse muzikale rariteiten die het goed doen in het buitenland. Kijk naar een Solex, zZz of Aux Raus. Dat is echt iets Hollands”

We turned into the people we tried to destroy

“Op een gegeven moment ging het gewoon mis. Je zag de foto’s van steeds grotere verkleedpartijen en hanenkammen. Als bands het in uiterlijk vertoon zoeken kun je al wel raden dat het slecht gaat met een band. Toen kwam ook nog die verschrikkelijke Cut The Crap plaat uit, wilden ze ineens weer credible worden.” De solocarrière van Strummer heeft Van Praag maar met een half oor gevolgd. Toch wordt de grootse, maar geflopte Earthquake Weather plaat snel tevoorschijn getoverd. “Mijn broer probeert mij al jaren aan Strummer solo te krijgen. Na het zien van deze documentaire ga ik er aan beginnen.”

I think too much… or not enough

Frank van Praag is erg enthousiast over de docu. “Ik zou hem zeker aanraden. Ten eerste is het eigenlijk een heel mooie feelgood film. Enig minpuntje is dat Joe doodgaat, maar het is erg mooi om te zien hoe hij jaren na The Clash toch nog zijn plek in het leven vindt. Op een gegeven moment vertelt Strummer over een ontmoeting met een zeventienjarige jongen die The Clash niet kent. Hierna weet de wereldster eindelijk te landen, hij hoeft die rol niet meer te spelen. De docu schetst een eerlijk beeld: je ziet ook wat een hork Strummer was; hoe hij vrienden verliet en mensen ontsloeg. Je moet als kijker vooral niets willen leren van deze film. Fouten zul je zelf ook moeten maken, uit onvrede komt de meest mooie muziek. Bovenal zul je deze film moeten zien vanwege de gruwelijk goede muziek. Je ziet een band in topvorm met geweldig live-materiaal.”


The Future Is Unwritten is één van de drie films morgen tijdens de 3DOC12 avond op het IDFA Festival. Je kunt voor deze avond kaarten kopen aan de IDFA kassa. Nieuwsbrieflezers ontvingen een kortingsbon waarmee je aan de kassa 16.50 betaalt ipv 24 euro! Vandaag zal deze speciale nieuwsbrief nog een keer in je mailbox ploffen. Ben je nog geen nieuwsbrieflezer, word dat dan heel snel.