Zelfspot wijst The 1990s de weg naar Franz Ferdinand Zelfspot wijst The 1990s de weg naar Franz Ferdinand

Zanger Jimmy McKeown: "Toen Take Me Out uitkwam zat ik helemaal stuk..."

Zelfspot wijst The 1990s de weg naar Franz Ferdinand

Zanger Jimmy McKeown: "Toen Take Me Out uitkwam zat ik helemaal stuk..."

Het zal je maar gebeuren: je zit jarenlang met ene Alex Kapranos en ene Paul Thomson in het artrockbandje Yummy Fur. En dan opeens worden je ex-bandleden wereldsterren in Franz Ferdinand. Dat overkwam zanger/gitarist Jimmy McKeown van The 1990s, ook uit het Schotse Glasgow. Maar met de nodige zelfspot kwam McKeown er weer bovenop, getuige het 1990s debuut Cookies.

Zanger Jimmy McKeown: "Toen Take Me Out uitkwam zat ik helemaal stuk..."

Bijna de hele jaren negentig zat 1990s zanger/gitarist Jimmy McKeown in de artrockband Yummy Fur uit Glasgow. Ter indicatie wat van hun singletitels? Music By Walt Disney But Played By Yuri Gagarin, Kodak Nancy Europe en Shoot The Ridiculant... Terugkijkend op acht jaar Yummie Fur kan McKeown er nu wel om lachen: "Wie zat er te wachten op onze opmerkingen over cultuur en maatschappij?”.

Vandaar dat McKeown het nu maar op de ludieke toer gooit met The 1990s. Hun aanstekelijke debuutalbum Cookies spreekt boekdelen. Nee, niet de computercookies, maar gewoon eetbare koekjes. McKeown is immers met zijn kenmerkende Rob de Nijs-spleet tussen zijn tanden een wandelend uithangbord voor de tandarts. Welke gek noemt zijn album nu 'koekjes'? McKeown: "Dezelfde mensen die hun band The 1990s noemen. Een van die reden om ons zo te noemen was dat het zo vreselijk uncool is."

Want een loser, dat voelde McKeown zich zeker. Twee van de bandleden uit de laatste bezetting van zijn vroegere band Yummy Fur waren namelijk ene Alex Kapranos en ene Paul Thomson, tegenwoordig beter bekend van Franz Ferdinand. "Toen hun Take Me Out uitkwam, zat ik helemaal stuk, het was de soundtrack voor mijn ongeluk." Niet dat McKeown zijn oud-bandleden het succes niet gunde. Integendeel.

De leden van Franz Ferdinand zijn nog steeds zijn vrienden en hielpen The 1990s zelfs aan een optreden voor tienduizend man. Het grappige is dat het meer uit praktische overwegingen was vanwege het drukke toerschema van Franz Ferdinand. Konden ze de verrichtingen van hun vrienden even vanuit de coulissen checken...

Dat McKeown overigens weer een bandje was begonnen, lag meer aan het toeval van Celtic-fans onder elkaar, die bij elkaar in de straat woonden. The 1990s zijn meer een uit de hand gelopen grap. McKeown: "Bands nemen zichzelf vaak te serieus in interviews, maar wij nemen onszelf in het dagelijks leven niet eens serieus. Ik heb het te doen met bands die van die donkere epische songs moeten brengen, terwijl ze eigenlijk in heel vrolijke stemming het podium opgaan. Dus uit met dat Radiohead-shirt."

Die ludieke instelling legt The 1990s geen windeieren, want het succes komt hen aanwaaien. Via een bierpromotie mochten ze een nummer opnemen in Brazilië. Dus daar lagen ze blut bij het zwembad een nummer te oefenen met de toen nog onbekende zangeres Lovefoxxx van hypeband CSS. Het resultaat kun je horen op Sugar Legal, een B-kantje van The 1990s-single See You At The Lights. En niet geheel toevallig moesten The 1990s optreden op het kerstfeestje van platenmaatschappij Rough Trade, waar ze werden gespot door producer Bernard Butler (Suede), die hun debuut maar al te graag produceerde.

Live brouwen The 1990s er een prettige gestoorde chaos van, zoals je na kunt luisteren op 3VOOR12 via hun optreden op London Calling. Zelf vergelijkt McKeown hun live-verrichtingen het liefst met een blondine die uit de auto stapt bij een filmpremiere: "Ze probeert elegant te blijven in haar baljurk, maar intussen struikelt ze, zodat ze de paparazzi een blik gunt op haar slipje en decolleté..."

Luister naar het interview van Menno Visser met Jimmy McKeown van The 1990s.

Nu op 3voor12